Wetenschappen

Eredoctoraat: masterclass Jane Lubchenco

Lubchenco How can a marine biologist influence a president?

Masterclass door prof. dr. Jane Lubchenco (4 april 2019)
Laudatio: prof. dr. Filip Meysman

Herbekijk de masterclass

Bekijk de fotoreportage

Jane Lubchenco

Prof. dr. Jane Lubchenco (Oregon State University) ontvangt een eredoctoraat voor haar expertise in het domein van mariene ecologie en milieuwetenschappen.

Abstract

• Masterclass Science Communication: Hoe kan je als mariene bioloog de president beïnvloeden?
    Door prof. dr. Jane Lubchenco, Oregon State University

In een interactieve masterclass gaf eredoctor prof. Jane Lubchenco inzicht in hoe wetenschappers hun kennis efficiënt kunnen laten doorstromen naar beleidsmakers.

Professor Jane Lubchenco (Oregon State University) is een gerenommeerde mariene biologe met een indrukwekkend wetenschappelijk palmares, en voormalig wetenschappelijke adviseur van President Obama. Zij was de eerste vrouw die aan het hoofd kwam van het NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration, het broertje van de NASA). Zij heeft een prominente stem in het publieke debat in de Verenigde staten, rond thema’s zoals klimaatverandering, biodiversiteit en het duurzaam gebruik van oceanen, en is een inspirerend rolmodel voor vrouwelijke wetenschappers in de US.

Doorheen haar carrière heeft Lubchenco steeds de verantwoordelijkheid van wetenschappers benadrukt om uit hun ivoren toren te treden en hun verantwoordelijkheid op te nemen in de maatschappij. In deze masterclass geeft prof. Lubchenco inzicht in hoe wetenschappers hun stem kunnen laten horen in het publieke debat. Hoe laten we onze kennis en inzichten efficiënt doorstromen naar zowel politici als het brede publiek? Ze vertelt over haar ervaringen in de V.S., waar het niet eenvoudig is om over de grote milieu-uitdagingen te communiceren, met een president die niet gelooft in klimaatverandering.

• Masterclass Citizen Science: Hoe informeert een klimaatwetenschapper een taxichauffeur?
    De Universiteit Antwerpen zet sterk in op Citizen Science als een instrument om het brede publiek te informeren rond milieu en klimaat. Deze masterclass gaf tips en tricks hoe burgers enthousiast gemaakt kunnen worden voor wetenschap met recente citizen science projecten zoals CurieuzeNeuzen en Knappe Knoppen, uitgevoerd door het Global Change Ecology Centre of Excellence.

Herbekijk de masterclass van Jane Lubchenco

Over hoe wetenschap impact kan hebben. Hoe vertaal je wetenschap naar mensentaal?