Geneeskunde en Gezondheids­wetenschappen

Plechtige proclamaties 2020

Proclamaties @ the drive-in

Op dinsdag 29 en woensdag 30 oktober september 2020 zwaaiden we onze studenten van de bachelor en master geneeskunde, master verpleeg- en vroedkunde en master revalidatiewetenschappen en kinesitherapie op een wel heel bijzondere manier af. Na al het online studeren vorig academiejaar, werden de alumni namelijk nog een keer verwelkomd op de campus, voor een heuse proclamatie @ the drive-in!

Proclamaties @ the drive-in

Een voorproefje in afwachting van de aftermovie: een applaus voor onze promovendi klinkt net even anders bij een drive-in!

Parking 3 van Campus Drie Eiken werd voor de gelegenheid omgebouwd tot openlucht cinema. En de afstuderende studenten mochten samen met hun bubbel in de auto aansluiten op de eerste rijen van dit evenement. Een klassieke receptie organiseren kon om veiligheidsredenen niet, maar we voorzagen wel een hapje/drankje voor in de auto. Een dj, rookmachines en proffen - voor de gelegenheid in de rol van presentator - zorgden voor de sfeer.

Drive-in proclamaties in de media

Deze bijzondere proclamaties waren ook de pers niet ontgaan. Onder andere Het Laatste Nieuws maakte een artikel over dit evenement, dat hier gratis te raadplegen is. Bachelorstudent geneeskunde Frederik vertelt in het artikel dit over de proclamatie: "Ik ben blij dat de universiteit een alternatief afstudeerfeest heeft georganiseerd. Toen we aankwamen zorgden rookkanonnen voor sfeer en bij het afsluiten was er een soort van vuurwerk. De afgestudeerden kwamen per groep -met voldoende afstand- op het podium en als ‘applaus’ mochten de familieleden in de auto’s met hun koplampen knipperen. Het voelde als een volwaardige proclamatie.”

Een dag voor het gebeuren mocht decaan prof. Guy Hubens op Radio 2 vertellen over de proclamatie.

De journalisten van VRT NWS kwamen ook ter plaatse voor een reportage, die kan je hier gratis lezen. Hier vertelt prof. Pierre Van Damme, die naast viroloog ook vicedecaan is aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen het volgende: "We zijn heel fier op onze studenten. Het was een warm moment om de studenten te mogen uitzwaaien. Iedereen heeft zich aan de [corona-]afspraken gehouden en alles is veilig gebeurd. Ondanks corona was het hier nog een ongelooflijk feest en een uniek gebeuren. Het is zelfs dankzij de coronacrisis dat de universiteit "out of the box" ging denken."