Geneeskunde en Gezondheids­wetenschappen

Kan jij levens redden?

Wat moet je precies doen als iemand een hartstilstand krijgt? Uit onderzoek blijkt dat slechts 45 procent van de Belgen weet hoe te handelen als iemand neervalt met een hartstilstand. We zijn bij de slechtste leerlingen van de klas. In Noorwegen en Tsjechië grijpt 80 procent van de omstaanders in. In Ierland, Finland, Zwitserland, Slovakije, Denemarken en Verenigd Koninkrijk is dat rond de 70 procent.

“Ik begrijp dat mensen schrik hebben, maar ze moeten zich realiseren dat ze níks, maar dan ook helemaal níks verkeerd kunnen doen.” Professor Benedicte De Winter - Vicedecaan Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen UAntwerpen

De Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen en Nieuwsblad starten een gezondheidscampagne om het belang van reanimatie te onderstrepen. Als het gaat om reanimaties, is het belangrijk om zo snel mogelijk te starten én niet te wachten op professionele hulp. De eerste minuten zijn cruciaal, na vijf minuten wordt het kritisch, na tien minuten héél erg kritisch. Een omstaander kan dus wel degelijk een leven redden bij een hartstilstand.

Hans Eelen - praktijkassistent UAntwerpen:“We kunnen het niet, waardoor we het ook niet durven. En dat heeft alles te maken met opleiding. Hoe meer mensen je opleidt, hoe meer mensen weten wat ze moeten doen, hoe meer mensen het ook effectief durven doen.”