Rechtenstudenten halen Campus Cup naar Antwerpen

In juni is het traditioneel al examens wat de klok slaat voor de studenten. Dat is ook zo op UAntwerpen, hoewel er deze keer ook veel aandacht ging naar de Campus Cup. Niet meer dan normaal, want het team van de Faculteit Rechten kroonde zich tot winnaar.

In het derde seizoen van de Campus Cup – voor het eerst uitgezonden op Eén – streden 34 teams van vier studenten om de titel van slimste opleiding van Vlaanderen, en dat onder de deskundige leiding van presentator Otto-Jan Ham. Donderdagavond 10 juni stond, na een boeiende strijd van zes weken, de finale op het programma. Studenten theologie van de KU Leuven namen het op tegen Team Rechten van de Universiteit Antwerpen.

Geel hartje voor Ward

Rechtenstudenten Damiaan, Manon, Laura en Thibaut trokken uiteindelijk aan het langste eind. Het Antwerpse kwartet klopte de Leuvenaars en zo verhuist de trofee voor de eerste keer naar een andere stad dan Gent. De eerste twee edities van de Campus Cup werden immers gewonnen door studenten van het conservatorium HOGENT en studenten rechten van UGent.

​De vier UAntwerpenaars droegen tijdens de finale een geel hartje op hun kleding. Op die manier stonden ze stil bij het overlijden van hun medestudent Ward, eerder dit jaar. “Ward stapte uit het leven”, vertelde Damiaan. “Hij reageerde op de sociale media altijd met een geel hartje. De finale was een mooi moment om duidelijk te maken dat we hem niet vergeten zijn, en zo konden we tegelijkertijd even aandacht vragen voor de mentale kwetsbaarheid van studenten."

De winnende hogeschool of universiteit mag een jaar pronken met de wisselbeker. De trofee kreeg in aanwezigheid van de vier winnende studenten en rector Herman Van Goethem een mooie, zichtbare plek op de Stadscampus van de Universiteit Antwerpen.