Handdoekjes Professor T. vliegen naar Washington

Amerikaans koppel is zot van Vlaamse tv-reeks (en UAntwerpen geeft hen cadeautje)

De televisieserie Professor T. was een kijkcijfersucces in Vlaanderen. Maar Koen De Bouw en co hebben ook fans aan de andere kant van de Grote Plas, zo blijkt uit het verhaal van Michael en Helen Salapka. Het koppel uit de staat Washington contacteerde UAntwerpen en vroeg naar het typische handdoekje van de excentrieke professor.

Professor T. brengt het verhaal  van Jasper Teerlinck, gespeeld door Koen De Bouw. Teerlinck is professor op de Universiteit Antwerpen en tevens adviseur bij de gerechtelijke politie. De serie speelt zich deels af op de campus van de Antwerpse universiteit. Jasper lijdt aan een extreme vorm van smetvrees en neemt zijn handdoekje, voorzien van het UAntwerpen-logo, overal met zich mee.

Tot in Amerika

Het programma scoorde in Vlaanderen, maar werd ook internationaal warm onthaald. In vier verschillende landen werd een remake van het programma gemaakt. En zo kwam de reeks ook op lokale televisiezenders in Amerika op de buis. Dat ontging ook het Amerikaanse koppel Michael en Helen Salapka niet.

“Amerikaanse series zijn voor ons te voorspelbaar. Toen we via een lokale zender in contact kwamen met Professor T. waren we onmiddellijk verliefd. We waren behoorlijk verdrietig toen het laatste seizoen eindigde, dus we bekeken de reeks meteen opnieuw en dat zullen we binnenkort nog eens doen”, klinkt het bij Michael. “We vonden het gewoon heel leuk om wat tijd in Jaspers wereld door te brengen.”

“Toen we via een lokale zender in contact kwamen met Professor T. waren we onmiddellijk verliefd”

Contact met UAntwerpen

Michael nam contact op met de Universiteit Antwerpen met de vraag of de handdoekjes met het logo van de universiteit te koop worden aangeboden. Hij was namelijk al even op zoek naar een origineel cadeau voor zijn vrouw Helen. “Na 35 jaar huwelijk moet je verder denken dan oorbellen en parfum. In de serie neemt Jasper zijn handdoekje overal met zich mee. Dit toverde steeds een enorme lach op het gezicht van Helen. Daarom besloot ik er zo eentje te zoeken voor haar, als souvenir aan de knappe serie”, zegt Michael.

De handdoek is speciaal ontworpen als rekwisiet voor het programma en maakt geen deel uit van de vaste UAntwerpen-merchandisingcollectie. “We vonden dit een prachtig verhaal. Zo lieten we vanuit de universiteit twee handdoekjes bijmaken en stuurden we ze op naar het koppel in de Verenigde Staten”, zegt Alexander Van den Eynden (UAntwerpen).

Wie goed kijkt ziet een opmerkelijk detail in de afbeelding. Michael en Helen verstopten de sjaal van het personage de decaan, gespeeld door Carry Goossens, op de achtergrond. Die sjaal zit in de reeks vaak vast tussen de deur.

Grote droom

Voor Michael en Helen is het een grote droom om Koen De Bouw ooit persoonlijk te mogen ontmoeten. “Het karakter dat Koen De Bouw creëerde, is gewoon briljant. De professor mag dan een neurotisch persoon zijn en een panische angst voor bacteriën hebben, toch heb je nog steeds het gevoel dat er een zachtaardige ziel in hem schuilt. Hij werd meteen onze favoriet.”

Michael en Helen namen een videoboodschap op voor de Vlaamse acteur. Ze hopen via deze weg hun idool te bereiken.