Snel naar: startpagina UAntwerpen
  
Foto ID

Volg Michel op

Over Michel Walrave

Michel Walrave is verantwoordelijk voor de onderzoeksgroep MIOS die onder meer onderzoek verricht over jongeren en ICT. Hij is hoofddocent en ondervoorzitter van het Departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen. 

Zijn expertise situeert zich in de studie van sociale implicaties van ICT. In het bijzonder focust hij op ICT-gebruik en gerelateerde risico's.

Zijn onderzoek focust op de volgende thema's:

  • kinderen, jongeren en ICT, m.n. het gebruik van ICT, motieven en gevolgen van zelfonthulling in sociaalnetwerksites, o.a. de gevolgen voor de privacy van gebruikers en risico's zoals cyberpesten, sexting;
  • e-privacy en e-marketing: online marketingtoepassingen, online privacy risico's, privacybeleid en -regulering;
  • hoe kinderen, jongeren en volwassenen omgaan met online reclame en online marketing, meer in het bijzonder 'hybride' vormen van online marketingcommunicatie zoals advergames, in-game advertising, marketing op sociaalnetwerksites.

In het verleden heeft hij ook onderzoek uitgevoerd over e-werken (implementatie, voordelen en nadelen van e-werken voor werknemers en bedrijven). 

Zijn onderwijsopdrachten concentreren zich op de sociale gevolgen van ICT, marketingcommunicatie, e-marketing en ten slotte overheids- en social-profitcommunicatie aan de Universiteit Antwerpen en als gastdocent in diverse universiteiten. 

Hij is lid van verschillende internationale onderzoeksnetwerken. Hij werd als expert aangesteld in de commissie die de evaluatie uitvoerde van de European Safer Social Networking Principles. 

Michel Walrave is master in de Communicatiewetenschappen, master in de Media- en Informatiekunde en heeft een doctoraat in de Sociale Wetenschappen. 

Nieuwe publicaties

Whether or not to engage in sexting: Explaining adolescent sexting behaviour by applying the prototype willingness model.

Michel Walrave , Koen Ponnet, Joris Van Ouytsel, Ellen Van Gool, Wannes Heirman, Anouk Verbeek

Abstract

Sexting has received increasing scholarly and media attention. Especially, minors’ engagement in this behaviour is a source of concern. As adolescents are highly sensitive about their image among peers and prone to peer influence, the present study implemented the prototype willingness model in order to assess how perceptions of peers engaging in sexting possibly influence adolescents’ willingness to send sexting messages. A survey was conducted among 217 15- to 19-year-olds. A total of 18% of respondents had engaged in sexting in the 2 months preceding the study. Analyses further revealed that the subjective norm was the strongest predictor of sexting intention, followed by behavioural willingness and attitude towards sexting. Additionally, the more favourable young people evaluated the prototype of a person engaging in sexting and the higher they assessed their similarity with this prototype, the more they were willing to send sexting messages. Differences were also found based on gender, relationship status and need for popularity.

Check het artikel online. Meer informatie kunt u verkrijgen bij de auteurs. 

Mediawijs OnlineJongeren en sociale media.

Waarom klikt het zo tussen jongeren en sociale media?

Welke kansen bieden sociale media hen en met welke risico’s krijgen ze te maken?

Wat kun je doen om jongeren hierbij zo goed mogelijk te begeleiden?

Heel wat ouders, leraren, jeugdwerkers en andere begeleiders van jongeren stellen zich deze vragen. Deze gids gaat in op de unieke kansen die sociale media aan jongeren bieden op persoonlijk en sociaal vlak. Zo kunnen sociale media een rol spelen in de ontwikkeling van vriendschaps- en liefdesrelaties. Jammer genoeg kan het soms ook fout lopen. Jongeren kunnen geconfronteerd worden met cyberpesten of grooming. Intieme berichten, zoals sexting, kunnen misbruikt worden. Deze en andere risico’s komen aan bod, om ze beter te begrijpen en jongeren te begeleiden om hiermee om te gaan.

Mediawijs online focust ook op hoe men jongeren bewust kan maken van hun digitale voetafdruk om hun onlinereputatie en privacy te beschermen. De gids werd opgesteld in samenwerking met leraren en praktijkdeskundigen uit talrijke organisaties die dagelijks beroepsmatig geconfronteerd worden met e-safetyproblemen. Hierdoor komen bij ieder thema ook praktijkgerichte tips aan bod om kansen en problemen te herkennen, bespreekbaar te maken en jongeren bij te staan met advies.

Meer info? 

 

 

Statuut & functies

Zelfstandig academisch pers.
  • hoofddocent

Publicaties in de kijker

Walrave Michel, Heirman Wannes. Adolescents, online marketing and privacy : predicting adolescents' willingness to disclose pesonal information for marketing purposes
Children and society-issn 0951-0605-27(2013),p. 434-447
http://hdl.handle.net/10067/937900151162165141
Walrave Michel, Van Ouytsel Joris. Mediawijs online : jongeren en sociale media
isbn 978-94-014-1701-3-Leuven, LannooCampus(2014),
http://hdl.handle.net/10067/1156720151162165141
Heirman Wannes, Walrave Michel. Predicting adolescent perpetration in cyberbullying : an application of the theory of planned behavior
PSICOTHEMA -OVIEDO--issn 0214-9915-24(2012),p. 614-620
http://hdl.handle.net/10067/1021470151162165141
Walrave Michel, Heirman Wannes, Mels Sara, Timmerman Chris, Vandebosch Heidi. eYouth : balancing between opportunities and risks
isbn 978-90-5201-784-6-Brussels, Lang(2012),
http://hdl.handle.net/10067/937910151162165141
Heirman Wannes, Walrave Michel, Ponnet Koen, Van Gool Ellen. Predicting adolescents' willingness to disclose personal information to a commercial website : testing the applicability of a trust-based model
Cyberpsychology: journal of psychosocial research on cyberpspace-issn 1802-7962-(2013),
http://hdl.handle.net/10067/1120880151162165141
Walrave Michel, Heirman Wannes, Hallam Lara. Under pressure to sext? Applying the theory of planned behaviour to adolescent sexting
Behaviour and information technology-issn 0144-929X-33(2014),p. 85-97
http://hdl.handle.net/10067/1105730151162165141
Walrave Michel, Vanwesenbeeck Ini, Heirman Wannes. Connecting and protecting? Comparing predictors of selfdisclosure and privacy settings use between adolescents and adults
Cyberpsychology: journal of psychosocial research on cyberpspace-issn 1802-7962-6(2012),p. -
http://hdl.handle.net/10067/1001010151162165141
Walrave Michel. eYouth : between opportunities and risks
Eyouth : balancing between opportunities and risks-isbn 978-90-5201-784-6-Brussels, Lang(2012),
http://hdl.handle.net/10067/1066500151162165141
Heirman Wannes, Walrave Michel. Assessing concerns and issues about the mediation of technology in cyberbullying
Cyberpsychology: journal of psychosocial research on cyberpspace-issn 1802-7962-2(2008),
http://hdl.handle.net/10067/731800151162165141
Walrave Michel, Heirman Wannes. Cyberbullying : predicting victimisation and perpetration
Children and society-issn 0951-0605-25(2011),p. 59-72
http://hdl.handle.net/10067/869710151162165141

Contact

Stadscampus
Sint-Jacobsstraat 2
S.M.487
2000 Antwerpen
België
Tel. 032655681
Fax 032655798
michel.walrave@uantwerpen.be