Onderzoeksgroep

Expertise

Rowan heeft onderzoeksexpertise op het gebied van digitale games en media-entertainment, voornamelijk vanuit een mediapsychologisch perspectief. Hierbij wordt onder meer gekeken naar selectieprocessen van en ervaringen tijdens het gebruik van media-entertainment/digitale games, maar ook naar de effecten die games op spelers kunnen hebben. Een bijzondere nadruk ligt hier op het diepere, emotionele en tot nadenken stemmende (ook wel 'eudaimonische') potentieel van digitale games in het bijzonder, en media-entertainment in het algemeen. In zijn doctoraatsonderzoek (2017-2023) voerde hij verschillende literatuurstudies en empirische studies uit naar de eudaimonische ervaringen én motieven tijdens het spelen van digitale games. Voor zijn postdoc-onderzoek is hij momenteel betrokken bij een FWO Senior-project rond verveling en mediaselectie, waar hij onderzoek gaat doen naar hoe de staat van verveling de spelmotieven van spelers en de selectie van specifieke games beïnvloedt. Andere onderzoeksgebieden zijn onder meer realisme in digitale games (en hoe dit gerelateerd is aan de historische representatie in games met een historisch thema); eSports; extended reality technologie (bv. VR); en methodologische innovaties in de manier waarop digitale games systematisch kunnen worden geanalyseerd.