Wim Van den bergh, industrieel ingenieur Bouwkunde (1997) en postgraduaat Menselijke Ecologie (2002), startte zijn onderzoekswerk aan de Hogeschool Antwerpen in de wegenbouw met het ontwikkelen van aged-bitumen bound base, een asfaltmengsel waarbij bitumineuze dakbanen en asfaltgranulaat gebruikt worden als recyclingmateriaal. In 2011 promoveerde hij aan de TU Delft (CiTG Road Engineering Section) met zijn onderzoek naar het effect van recycling op het healing gedrag van asfaltmengsels. In 2013 werd hij ZAP-lid van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen en onderzoeksleider van Road Engineering Research Section van EMIB onderzoeksgroep (Research group Energy and Materials in Infrastructure and Buildings).  Hij doceert de vakken Asfalttechnologie, Infrastructuurwerken: Wegenbouw en Wegbouwkunde en is voorzitter van de vakgroep Infrastructuurwerken.

Wim Van den bergh neemt deel aan nationale en internationale projecten en committees als expert in duurzame wegenbouw, innovaties, asfaltrecycling en bitumentechnologie. Sinds 2019 organiseert hij het jaarlijkse Asfalt Innovatie Symposium, om de innovaties uit de onderzoeksgroep te demonstreren aan de industrie en als netwerkplatform tussen onderzoek en de asfaltsector.

Zijn onderzoekswerk focust op i) het ontwikkelen van een geïntegreerd asfaltvervormingsmodel waarbij veroudering, het zelfherstellend vermogen, scheurvorming en klimaatswijzigingen mee zijn opgenomen als parameters, ii) impact van recycling op duurzaamheid (mechanische eigenschappen en LCA), iii) het implementeren van IT in de wegenbouw om kwaliteit en duurzaamheid te optimaliseren en innovaties zoals speciale mengsels voor zware belastingen (haven en luchthaven) en klimaatbestendig. De meeste projecten lopen in samenwerking met de industrie, opzoekingscentra en overheden.

Wim Van den bergh is voor de opleiding bouwkunde het contact voor internationale netwerking en Erasmus Mobility.

Lopende doctoraatsprojecten

  • Juliana Oliveira Costa: Using geopolymers in base materials for road construction.
  • Georgios Pipintakos: Towards a mechanism-based oxidative aging model within a thermodynamic framework.
  • Ben Moins: Ontwikkeling van een ecologisch-economisch beslissingsmodel voor de toepassing van asfaltgranulaat in de wegstructuur.
  • Mohammadtaher Ghalandari: Structural analysis and feasibility study for heavy loaded roads containing a heat exchanging asphalt layer

Gerealiseerde doctoraatsprojecten

  • Alexandros Margaritis (2020): Maximising asphalt recycling: challenges and variability in fatigue and healing.
  • Joke Anthonissen (2017): Bituminous Pavements in Flanders: quantifying the effect of RAP on the environmental impact.