Doel van het project

´Bomen zijn cool!` is een burgerwetenschapsproject waarin we onderzoeken wat bomen in private tuinen kunnen bijdragen aan het verkoelen en het aanleveren van andere ecosysteemdiensten aan de stad. Hiervoor meten we samen met burgers bomen in privétuinen in de stad op en gaan we na wat hun effect is op de omgevingstemperatuur.

Waarom dit project?

In de stad zorgt het stedelijk hitte-eilandeffect ervoor dat de lucht- en oppervlaktetemperatuur hoger zijn dan in de omliggende landelijke gebieden, wat kan leiden tot hogere hittestress bij stedelingen. We verwachten bovendien dat we door klimaatverandering meer hittegolven te verduren zullen krijgen in de toekomst. We moeten ons dus wapenen voor de toekomst. Hoe? Uit onderzoek weten we ondertussen dat openbaar stadsgroen zoals straatbomen en parken in staat zijn om de lucht- en oppervlaktetemperatuur te doen dalen en de leefbaarheid in de stad verhogen. Daarnaast levert stadsgroen ook vele andere diensten, zoals koolstofopslag, verminderen van luchtvervuiling en een fijne plek om te vertoeven. Over de bijdrage van bomen die gelegen zijn in private tuinen op de leefbaarheid van de stad weten we eigenlijk niet veel. Een eerste stap om hierover een beter beeld te krijgen, zetten we in dit burgerwetenschapsproject waarin we onderzoeken wat de invloed is van bomen in private tuinen op de luchttemperatuur in de stad.

Partners

Het burgerwetenschapsproject 'Bomen zijn cool' is een samenwerking van burgers met het labo Milieu- en Stadsecologie (departement Bio-ingenieurswetenschappen) van Universiteit Antwerpen, het studiebureau Antea Group en Stad Antwerpen. Het project wordt gefinancierd door het Klimaatfonds van Stad Antwerpen.