Als bedrijf kan je enorm baat hebben bij een praktijkproject, een praktijkgerichte masterproef of een stage. Een student heeft namelijk een frisse kijk op actuele vraagstukken binnen jouw organisatie, wat vaak leidt tot creatieve oplossingen en innovatieve aanbevelingen. 

Praktijkproject en masterproef

Het praktijkproject is een belangrijk onderdeel binnen de master cultuurmanagement en vormt samen met de masterscriptie de hoeksteen van de opleiding. Studenten cultuurmanagement dienen als onderwerp voor hun scriptie een management vraagstuk te behandelen. 

Dit management vraagstuk heeft betrekking op een culturele of creatieve organisatie/bedrijf of is meer een sector gericht onderzoek. Het management vraagstuk is een probleemgeoriënteerde opdracht die de student uitvoert voor een organisatie of sector, en die dient te resulteren in een wetenschappelijke analyse, nl. de masterscriptie. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van de conclusies en aanbevelingen.

Key facts

  • Duur: min. 9 weken tot max. 6 maanden 
  • Resultaat: scriptie met beleids- of managementaanbevelingen.
  • Timing: Het praktijkproject kan in verschillende periodes plaatsvinden afhankelijk van het parcours van de student:
    • Paasvakantie – juni
    • Zomer
    • Oktober – december
  • Begeleiding: Vanuit de UAntwerpen wordt een promotor aangesteld. Deze begeleidt het academisch proces van de masterproef. De bedrijfsbegeleider biedt inhoudelijke begeleiding en opvolging tijdens het project. 
  • De masterproef en het praktijkgedeelte worden apart geëvalueerd. De masterproef geldt voor 12 studiepunten en het praktijkproject voor 3 studiepunten.
  • De manier waarop het praktijkgedeelte wordt ingevuld wordt besproken met jou, als begeleider van de organisatie/bedrijf, met de UAntwerpen promotor van de scriptie en met de student zelf aan het begin van het praktijkproject, tijdens een gezamenlijke meeting.

Interesse?

Heb je een management onderwerp dat moet worden onderzocht? Heb je bijvoorbeeld vragen over hoe je best om kan gaan met reorganisaties, nieuwe projecten, strategievraagstukken, communicatie & marketingvragen, HR-beleid, financiële vraagstukken van welke aard dan ook, internationaal beleid,...? Laat het ons dan weten en meld je aan voor de themalijst van de masterproef. Aan het begin van het academiejaar krijgen de studenten deze lijst om een organisatie te kiezen over een onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn.

Wat hebben we nodig?

  • Naam van je organisatie
  • Contactgegevens (studenten nemen bij interesse direct contact op)
  • Onderwerp van het onderzoek (een uitgebreid onderzoeksvoorstel of gewoon een algemeen onderwerp is beide prima)
  • Als je geen onderwerp in gedachten hebt, kan je je ook inschrijven voor de lijst, dan vind je samen met de student een match tijdens een verkennend gesprek.

Vul het formulier in.

Vrijwillige stage

Bij een vrijwillige stage:

  • verdient de student geen studiepunten en krijgt hij/zij geen ondersteuning van een promotor, maar hij/zij is wel verzekerd vanuit Universiteit Antwerpen.
  • zijn er geen vereisten naar inhoud toe en wordt er geen rapport verwacht maar de stage moet wel aansluiten bij het curriculum en bijdragen aan de intellectuele ontwikkeling van de student.
  • wordt er vanuit UAntwerpen verwacht dat de stage combineerbaar blijft met het lessenrooster.

Ook voor deze formule kan je ons formulier invullen.

Getuigenissen

"Kunstencentrum Voo?uit werkte de voorbije jaren op belangrijke kruispuntdossiers samen met studenten uit de master cultuurmanagement. Denk aan de opstart van een Young Board, een veldanalyse rond samenwerkingsmogelijkheid tussen de kunstensector en de gamingsector, en toekomstplannen voor onze Concert- en Balzaal. Dit leverde ons naast degelijk onderzoek ook een pak innovatieve voorstellen en een nieuw netwerk op."

Franky Devos - Kunstencentrum Voo?uit