Global Change Ecology organiseert ‘class of excellence’ met David Ellsworth

David Ellsworth (Western Sydney University) verkreeg eerder dit jaar een Internationale Collen-Francqui Professor-Chair, vanwege zijn belangrijke bijdrage aan onderzoek rond klimaatverandering, en de rol die terrestrische ecosystemen hierbij spelen. De Francqui-chair wordt geleid door UGent, samen met 6 Belgische partneruniversiteiten, waaronder de UAntwerpen (Global Change Ecology Centre).

Als onderdeel van de toekenning, vinden 6 ‘classes of excellence’ plaats, rond het thema ‘Managing our natural capital under climate change’. De ‘class of excellence’ aan UAntwerpen vond plaats op 6 oktober 2022, met focus op ecosysteem-klimaat-atmosfeer-interacties. De dag ging van start met een lezing door Ivan Janssens, die kaderde hoe ver we al staan met de studie van ecosysteem-atmosfeer-interacties via eddy-covariantie technieken. Daarna ging de groep op bezoek bij de verschillende onderzoeksopstellingen van GCE: de AnaEE Mesodrome (onder leiding van Jonas Schoelynck), de nieuwste AnaEE Ecotron en FATI opstellingen (onder leiding van Ivan Nijs en Hans De Boeck), en de verschillende experimenten rond versnelde verwering (met Sara Vicca en haar team). 40 doctoraatsstudent van verschillende Belgische universiteiten namen deel. Later zullen deze doctoraatsstudenten ook nog een artikel schrijven tesamen met David Ellsworth.