Gezocht, dead or alive: een blauwe zwemkrab

De Universiteit Antwerpen is op zoek naar blauwe zwemkrabben (Callinectes sapidus). Deze krabben, met opvallende blauwe poten en scharen, komen van nature voor langs de Atlantische kust van Amerika, maar maken nu ook hun opwachting in Vlaanderen. Elke vondst zal worden gebruikt voor onderzoek en als didactisch materiaal.

De blauwe zwemkrab dook in april van dit jaar op in Duitsland. (foto-credit: zie onderaan)

De krab is een nieuwe krabbensoort die we kunnen toevoegen aan het groeiende rijtje exoten in Vlaanderen. Bovenaan dit lijstje staat de Chinese wolhandkrab, waarschijnlijk ook de meest bekende invasieve krabbensoort. De Chinese wolhandkrab is al 100 jaar aan een opmars bezig in ons land. Een invasieve soort is een soort die zich buiten zijn oorspronkelijke verspreidingsgebied vestigt en door zijn aanwezigheid of door de groei van de populaties tot problemen kan leiden voor het oorspronkelijke ecosysteem.

Prof. Jonas Schoelynck (Global Change Ecology Centre, Onderzoeksgroep EcoSphere UAntwerpen): “De blauwe zwemkrab is dus een nieuweling. Ze werd al in 1993 voor het eerst officieel levend in Vlaanderen gezien, maar sindsdien zijn er slechts een beperkt aantal geregistreerde waarnemingen. Ook in onze buurlanden zijn er maar weinig mensen die ze al gezien hebben”.

Ziektes overdragen

Toch maken experten zich zorgen. In Duitsland werd de soort in april 2023 voor de eerste keer levend waargenomen. Daarom is er een toegenomen alertheid en willen de wetenschappers graag weten of de soort ook nog verder wordt waargenomen in België.
“We maken ons zorgen over het toenemend aantal exotische krabben in ons land”, zegt Schoelynck. “De dieren gaan heel vaak in competitie met andere organismen, kunnen voedselwebben verstoren, ziektes overdragen naar andere dieren en het milieu verstoren, waardoor er economische en ecologische schade optreedt.”

Vissers en strandjutters

Door meer over de krabbensoort te leren, kunnen er gepaste beheersmaatregelen uitgedacht worden voor het uit de hand loopt. Wie deze lente of zomer een blauwe zwemkrab vindt (zie foto), wordt verzocht contact op te nemen met de universiteit (mailtje naar: jonas.schoelynck@uantwerpen.be). Vermoedelijke vindplaatsen zijn het Noordzeestrand, langs de Schelde tot Antwerpen en in de havendokken.
Schoelynck: “Dode exemplaren zijn welkom, maar we doen specifiek ook een oproep naar beroepsvissers of strandjutters om een levend exemplaar te pakken te krijgen.” Elk gevonden exemplaar zal worden opgemeten en het DNA zal worden bepaald, van levende exemplaren zal ook het gedrag bestudeerd worden. Het mooiste exemplaar zal permanent bewaard worden als studieobject voor studenten biologie.

This image was originally posted to Flickr by James St. John at https://flickr.com/photos/47445767@N05/24430588251. It was reviewed on 15 October 2020 by FlickreviewR 2 and was confirmed to be licensed under the terms of the cc-by-2.0.