Basisonderwijs

Master in het basisonderwijs

De master in het kort

De Master Basisonderwijs is een nieuwe opleiding vanaf academiejaar 2025-2026. Het doel is om leraren met een lesbevoegdheid in het kleuter- en/of lager onderwijs verder te versterken in hun lespraktijk en processen van kwaliteitszorg op school. Deze nieuwe masteropleiding diept in 60 studiepunten kennis uit rond vakdidactisch handelen, en reikt nieuwe kennis aan rond professioneel leren in lerarenteams, methodologie en onderwijskundige verdieping. Leraren kunnen toegang krijgen tot de Master Basisonderwijs door het volgen van een schakelprogramma (eveneens 60 studiepunten). 

De Master Basisonderwijs is een aanbod voor leraren uit het basisonderwijs die op zoek zijn naar wetenschappelijke verdieping om hun lesgeven te versterken of ambiëren om (deels) een rol op te nemen in kwaliteitszorg op school. De opleiding richt zich tot reguliere studenten en tot werkstudenten die een job in het basisonderwijs willen combineren met de opleiding Master Basisonderwijs. Daarom wordt de opleiding flexibel en competentiegericht georganiseerd en wordt sterk ingezet op avondonderwijs.

Doelgroep & toelatingsvoorwaarden

Doelgroep

  • Werkstudenten die reeds tewerkgesteld zijn in het kleuter- en/of lager onderwijs
  • Generatiestudenten die een professionele bachelor kleuter- en/of lager onderwijs hebben afgerond.

Toelatingsvoorwaarden tot het schakelprogramma

  • Een diploma uit de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs.

Toelatingsvoorwaarden tot het masterprogramma

  • Een succesvol afgerond schakelprogramma voor de Master Basisonderwijs

Timing

Vanaf academiejaar 2025-2026 kan een voltijds programma voor de Master Basisonderwijs gevolgd worden. In academiejaar 2024-2025 vindt een overgangsjaar plaats, waarin studenten een deeltijds schakelprogramma kunnen volgen, desgewenst aan te vullen met een aantal (keuze)vakken uit het programma van de toekomstige Master Basisonderwijs [onder voorbehoud van goedkeuring van de Master Basisonderwijs]. Voor werkstudenten is het mogelijk om de opleiding te spreiden over meerdere jaren en af te werken in avondonderwijs.


Programma

In academiejaar 2024-2025 kunnen leraren basisonderwijs reeds vakken uit het schakelprogramma van de Master Basisonderwijs volgen. 

Concreet gaat het om volgend studieprogramma: 

  • Leer- en Motivatiepsychologie (3SP)
  • Bevorderen van leerprocessen (6SP)
  • Effectieve opleidingen (6SP)
  • Meten en Observeren (6SP)
  • Inleiding in onderzoeksmethoden (6SP)
  • Kwalitatieve data-analyse (6SP)
  • Statistiek A (6SP)
  • Statistiek B (6SP)
  • Wetenschappelijk rapporteren (3SP)

Studenten die een voltijds programma wensen te volgen, kunnen bovenstaand programma in academiejaar 2024-2025 aanvullen met (keuze)vakken uit de toekomstige Master Basisonderwijs.

Zowel voor het schakelprogramma als voor de master hanteren we een hybride werkwijze. Deze werkwijze kenmerkt zich door:

  • een beperkt aantal fysieke contactmomenten (hoor- en responsiecolleges, werkmomenten): lessen worden ingericht op woensdagnamiddag en –avond (schakelprogramma) en keuzevakken op donderdagnamiddag en –avond (masterprogramma.
  • begeleide zelfstudie (e-ondersteund via de Blackboard-leeromgeving)
  • projectonderwijs.