Opleiding

Micro-credential: Marketing- en communicatiemanagement in culturele en creatieve sectoren

Lesinhoud

Deze microcredential in Marketing- en Communicatiemanagement is een essentiële cursus voor professionals die zich willen verdiepen in de unieke marketingtechnieken voor de culturele en creatieve sectoren. Deelnemers verkennen kernthema's zoals duurzame marketing, consumentengedrag, strategische marketing, en de impact van digitalisering. Met een focus op praktische toepassingen, biedt deze cursus de tools om effectieve marketingstrategieën te ontwikkelen en sterke communicatieplannen te implementeren die aansluiten bij de hedendaagse culturele trends en consumentenverwachtingen.

Je bestudeert consumentengedrag, digitale marketing, strategische marketingplanning, marktsegmentatie en doelgroepbepaling voor creatieve producten, diensten en merken. Je staat stil bij het prijs- en distributiebeleid. Afsluitend verdiep je je in de mechanismes van communicatie en een strategisch communicatiebeleid.

Interactieve hoorcolleges en gastcolleges: De hoorcolleges voor dit vak worden opgenomen en beschikbaar gemaakt voor de levenslang lerenden via Blackboard.

Leerdoelen

In deze micro-credential staan de volgende leerdoelen centraal.

1. De deelnemer heeft inzicht in de fundamenten van marketing, consumentengedrag en marketingcommunicatie, en kan deze toepassen op de cultuursector.

2. De deelnemer kan inschatten welke factoren het consumenten-en koopgedrag beïnvloeden.

3. De deelnemer is in staat om op basis van deze inzichten een coherent marketingplan voor een cultuurinstelling op te stellen, waarbij de instrumenten van het marketingbeleid geïntegreerd ingezet worden.

4. De deelnemer is in staat om zowel mondeling als schriftelijk verslag uit te brengen over een marketingsituatie op een gestructureerde en duidelijke wijze.

5. De deelnemer is in staat om in een team opdrachten uit te voeren, beleidsbeslissingen te nemen en hierin leiderschap te vertonen.

Evaluatie

Studenten worden op volgende wijze geëvalueerd:
    • Permanente Evaluatie
        o Opdrachten
        o Procesevaluatie
        o Zelfgestuurde evaluatie
        o Peer-assessment
    • Andere evaluatievormen
        o Schriftelijk werkstuk
        o Presentatie