Over de master
Het studieprogramma in een notendop
De Master Professionele Communicatie en Management biedt je de boeiende combinatie van management en bedrijfscommunicatie in verschillende talen.
Bekijk het volledige studieprogramma voor een gedetailleerd overzicht van alle opleidingsonderdelen.
- 60 studiepunten (1 jaar voltijds studeren)
- Nederlandstalige opleiding
- Samenwerking tussen de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte en de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie
- De lessen vinden plaats op de Stadscampus
Lees de toelatingsvoorwaarden en ontdek of je met jouw vooropleiding rechtstreeks, na een voorbereidingsprogramma of na een schakelprogramma mag inschrijven voor de masteropleiding.
Bedrijfscommunicatie in het Nederlands en in één of twee vreemde talen
Je verwerft de meest recente inzichten en vaardigheden in de bedrijfscommunicatie en leert zo strategisch en effectief communiceren in een professionele context. Op moedertaalniveau in het Nederlands, op C1-niveau in één of twee vreemde talen. Daarbij kies je tussen Engels, Frans, Duits en Spaans.
Management
In de opleiding gaan communicatie en management hand in hand. Professionele communicatie dient immers volledig ingebed te zijn in de managementcontext. Een goede kennis van een aantal deeldomeinen is daarom cruciaal in de vorming van een communicatieprofessional. In dit aanbod gaan we ervan uit dat je geen voorkennis hebt.
Om dit managementcomponent in te vullen, bieden we de volgende opleidingsonderdelen aan binnen het studieprogramma. Je mag hieruit 12 studiepunten opnemen:
- Organisational Development and Change Management
- Strategic Management
- Human Resource Management
- Inleiding Financiële Communicatie en Analyse
- Marketing Management
Tot slot: heb je al een bedrijfseconomische universitaire opleiding gevolgd? Dan volg je bovenstaande inleidende opleidingsonderdelen niet, maar specialiseer je je verder via keuzeopleidingsonderdelen uit de master toegepaste economische wetenschappen: bedrijfskunde.
Communicatieonderzoek
Het sluitstuk van je opleiding is natuurlijk je masterscriptie, waar je alleen of in duo aan werkt. In het opleidingsonderdeel Communicatieonderzoek leg je er de basis voor.
Praktijk
Daarnaast kom je op heel wat manieren in aanraking met de praktijk: via levensechte cases, het communicatieproject voor een echte vzw, gastsprekers en heel wat extracurriculaire activiteiten.
Profileringsruimte
Door 6 studiepunten zelf in te vullen, leg je een eigen klemtoon in je studieprogramma. Kies je bijvoorbeeld voor een tweede taal, of voor de keuzevakken Marketing Communications, Vergaderen en Onderhandelen, Interculturele Communicatie of Webcommunicatie en Digitale Tools?
Maak het verschil met duurzame communicatie
Duurzaam ondernemen is het nieuwe ondernemen en betekent niet alleen inzetten op sociaal, ecologisch en economisch gebied, maar slaat ook op duurzame communicatie. Daarom geven we je meer inzicht in duurzame communicatiestrategieën en hechten wij veel belang aan het opbouwen en onderhouden van langdurige professionele relaties via alle communicatiekanalen. Tijdens je opleiding leer je meer over duurzame communicatie en duurzaam management. Zo neem je onder andere deel aan de Interdisciplinaire Projectdag samen met studenten van verschillende faculteiten en leer je elk je vakgebied duurzaam in te zetten.