Over de master

De master meertalige professionele communicatie (MPC) biedt je de boeiende combinatie van management en bedrijfscommunicatie in verschillende talen.

Bekijk het studieprogramma voor een overzicht van alle opleidingsonderdelen.

Lees de toelatingsvoorwaarden en ontdek of je met jouw vooropleiding rechtstreeks, na een voorbereidingsprogramma of na een schakelprogramma mag inschrijven voor de masteropleiding.

Bedrijfscommunicatie in het Nederlands en in één of twee vreemde talen

Je verwerft de meest recente inzichten en vaardigheden in de bedrijfscommunicatie en leert zo strategisch en effectief communiceren in een professionele context. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in één of twee vreemde talen. Daarbij kies je tussen Engels, Frans, Duits en Spaans.

Management

In de MPC-opleiding gaan communicatie en management hand in hand. Professionele communicatie dient immers volledig ingebed te zijn in de managementcontext. Een goede kennis van een aantal deeldomeinen is daarom cruciaal in de vorming van een communicatieprofessional. In dit aanbod gaan we ervan uit dat je geen voorkennis hebt.

Om deze managementcomponent in te vullen, bieden we twee opties aan:

1. Algemeen management

Door een grondige inleiding in drie centrale deeldomeinen van de bedrijfskunde, krijg je inzicht in:

  • Financiële verslaggeving
  • Marketing management
  • Strategic management

2. Human Resource Management

Ben je meer op zoek naar een HRM-gerichte invulling van je managementcomponent, dan kies je waarschijnlijk voor het volgende aanbod:

  • Human Resource Management
  • Organisational development and change management
  • Strategic management

Tot slot: heb je al een bedrijfseconomische universitaire opleiding gevolgd? Dan volg je bovenstaande inleidende opleidingsonderdelen niet, maar specialiseer je je verder via keuzeopleidingsonderdelen uit de master toegepaste economische wetenschappen: bedrijfskunde.

Communicatie-onderzoek

Het sluitstuk van je opleiding is natuurlijk je masterscriptie, waar je alleen of in duo aan werkt. In het opleidingsonderdeel Communicatie-onderzoek leg je er de basis voor.

Praktijk

Daarnaast kom je op heel wat manieren in aanraking met de praktijk: via levensechte cases, een praktijkproject met een vzw, gastsprekers en heel wat extra-curriculaire activiteiten.

Profileringsruimte

Door 6 studiepunten zelf in te vullen, leg je een eigen klemtoon in je studieprogramma. Kies je bijvoorbeeld voor een tweede taal, of voor de keuzevakken marketing communications, vergaderen en onderhandelen, digitale of interculturele communicatie?