Van maandag 27 juni 2022 tot vrijdag 1 juli 2022 volgde 38 deelnemers uit 4 landen (België, Duitsland, Finland en Estland) en 18 gezondheidszorg organisatie de tweede editie van de summer school Leadership in Nursing Excellence georganiseerd door Verpleegkunde en Vroedkunde UAntwerpen en het departement patiëntenzorg van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA).

De deelnemers werden meegenomen in het UZA traject naar een American Nurses Credentialing Center Magnet Hospital designation van 2017, de onderzoeksresultaten van de adaptatie- en de implementatiestrategie, de huidige context na de Covid pandemie en de relevantie voor  ziekenhuizen en andere zorgorganisaties in Europa. Het programma omvatte 8 interactieve sessies, een bezoek aan het UZA en een netwerk dinner.

Andra-Maris en Helen van North Estonia Medical Center spreken van "een sterk en waardevol programma en sturen zeker collega's naar de volgende editie in 2023".

Pieter uit OLV-Aalst stelt "als hoofdverpleegkundige begrijp ik nu veel beter de evidentie waar het kwaliteitsbeleid van onze ziekenhuis is op gebaseerd met de verschillende componenten en uitdagingen".

Aino, Carita en Aniina van Helsinki University Hospital stellen "volgende jaar dienen we het rapport in voor onze ANCC Magnet designation, onze collega's volgden de eerste editie, het programma is enorm inspirerend met heel wat materiaal om ons traject mee vorm te geven".

Stef van Wit-Gele Kruis van Antwerpen en Jo van ZNA getuigde "een volledige week summer school Leadership in Nursing Excellende gaf ons de kans om kennis te nemen over een brede waaier aan verwante thema's maar ook om in de diepte te gaan via de presentaties met oefeningen en de aangeboden literatuur op het platform."

Het netwerk dinner van woensdag in een prachtige lokatie halfweg de intense week was een welgekomen afwisseling om elkaar op andere wijze te leren kennen en Hinde van Revarte stelde voor "een terugkomdag na 6 maanden te organiseren en waarom niet samen met de deelnemers van de eerste editie ..."