Braeckmans Luc
De leden van het centrum staan ter beschikking voor lezingen, seminaries en adviezen over de thema's van het lopende onderzoek.
Techniek
Historisch onderzoek.Gebruikers
- Studiegroepen - Genootschappen - Diverse soorten opleidingenTrefwoorden
Religieuze taal, Literatuur van de religies, Filosofie
Casteleyn Jordi
Jordi Casteleyn is verantwoordelijk voor Didactiek Nederlands, Didactiek Nederlands aan anderstaligen, en Talenbeleid. Zijn onderzoek focust op lees- en spreekvaardigheid in het secundair onderwijs.
Techniek
kwalitatieve en kwantitatieve analysesGebruikers
leerkrachten, scholen, onderwijsnetten, beleidsorganisatiesTrefwoorden
Didactiek, Secundair onderwijs, Begrijpend lezen, Taaleducatie, Sprekend, Leesvaardigheid
De Schrijver Jelle
Mijn expertise heeft betrekking op onderzoek naar de waarde van (filosofische) dialoog en filosofisch reflectie in formele en informele onderwijscontexten, gaande van scholen tot educatieve centra en musea. Dit omvat: - De rol van filosofische dialoog bij het stimuleren van de onderzoekende houding van jongeren en het verwerven van inzicht op het vlak van ‘Nature of science’. - De rol van filosofische en interculturele dialoog om controversiële thema’s in de wetenschapsles (zoals genetische manipulatie of evolutietheorie) bespreekbaar te maken in secundaire scholen zonder polarisatie aan te zwengelen. - De rol van filosofische reflectie in het kader van de ontwikkeling van duurzaamheidscompetenties zoals systeemdenken en waardendenken. - De rol van filosofische en interculturele dialoog om de burgerschapscompetenties van jongeren te stimuleren en polarisatie te vermijden in superdiverse klascontexten. - De rol van filosofische dialoog om reflectie over erfgoed en historisch denken te stimuleren
Techniek
- Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekstechnieken gericht op impactmetingen van onderwijsinterventies - Education design researchGebruikers
- Scholen, musea, educatieve instellingen, zoölogische en botanische tuinen en/of overheidsinstellingen gericht op burgerschaps-, cultuur- of natuureducatie en wetenschapscommunicatieTrefwoorden
Pedagogische spanningen, Wetenschapscommunicatie
Goovaerts Leen
Als industrieel ingenieur chemie met een lerarenopleiding, ligt mijn expertise op de doorsnede van deze disciplines. Binnen mijn doctoraat in iSTEM-onderwijs, heb ik zowel leermodules voor het middelbaar onderwijs ontwikkeld in samenwerking met leerkrachten, als onderzoek gedaan naar de transfer van concepten bij leerlingen, als onderzoek naar de evaluatiemethoden van leerkrachten.
Techniek
Bij het ontwikkelen van de leermodules, hebben we ons vooral gefocust op 'research by design'. Tijdens het ontwikkelwerk is er namelijk veel geleerd over de samenwerking met en tussen leerkrachten, en over het maken van leermaterialen. Voor het onderzoek rond transfer en evaluatiemethoden is er voornamelijk gewerkt met kwalitatieve onderzoeksmethoden, namelijk diepte-interviews en 'teaching-learning interviews'.Gebruikers
Vakdidactici (STEM) Lerarenopleiders Leraren secundair onderwijs BeleidsmakersTrefwoorden
Secundair onderwijs, Science, technology, engineering, mathematics (stem), Assessment
Janssenswillen Paul
vakdidactiek: - geschiedenis pedagogische historiografie: - middelbaar onderwijs - lerarenopleiding
Techniek
empirisch onderzoek historisch onderzoekGebruikers
leraren lerarenopleiders educatieve organisatiesTrefwoorden
Didactiek, Geschiedenis, Onderwijsonderzoek, Lerarenopleiding
Meeus Wil
Didactiek & Psychotherapie
Techniek
Theoretisch, conceptueel, empirisch en praktijkgericht onderzoekGebruikers
Leraren, lerarenopleiders en educatieve organisaties. Psychologen, psychotherapeuten en hulpverleners.Trefwoorden
Didactiek, Psychologie, Psychopathologie, Pedagogie, Lerarenopleiding, Coaching
Pinxten Annie
Vakdidactieken Biologie en Natuurwetenschappen Lerarenopleiding Misconcepties rond evolutie, gedrag van mensen en dieren in het secundair en hoger onderwijs Onderzoekscompetenties in het secundair onderwijs Gedragsecologisch- en Ecotoxicologisch onderzoek bij zangvogels
Techniek
onderzoek aan de hand van vragenlijstenGebruikers
leerkrachten biologie en wetenschappenTrefwoorden
School onderzoek, Schoolfunctionering, Natuurlijke selectie
Schelfhout Wouter
Vakdidactiek economie en bedrijfswetenschappen Ondernemerschapsonderwijs Lerarenopleiding Professionalisering van leraren Vakdidactische leergemeenschappen Schoolbeleid Leerpsychologie
Techniek
Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodieken Mixed methods Case study researchGebruikers
Leraren, lerarenopleidingen, scholen, scholengemeenschappen/groepen, macrobeleidTrefwoorden
Onderwijsbeleid, Onderwijsinnovatie, Professionalisering, Verhouding leraar-student, Leren, Opvoeding, Onderwijssysteem, Lerarenopleiding
Simons Mathea
Vakdidactiek: - FLE – français langue étrangère - ELE – Español como lengua extranjera Vreemdetalenonderwijs en –verwerving: - leesvaardigheid - bekwaamheidsgevoelens van leerders en leraren - taalangst
Techniek
Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodesGebruikers
Taalleraren Taalleerders Scholen (secundair en volwassenenonderwijs)Trefwoorden
Franse taal, Competentie, Zelfstandig leren
Smits Tom
Expertisedomein Leraarschap: (1) Vakdidactiek DaF (Deutsch als Fremdsprache) & TEFL (Teaching English as a Foreign Language) (2) (Vreemdetalen)Onderwijs: leer- en communicatiestrategieën, differentiatie, e-learning (CALL) Expertisedomein Taalkunde: (1) Toegepaste taalkunde (2) Variationele taalkunde
Techniek
Onderwijskundig en toegepast taalkundig onderzoek: - kwalitatief en ethnografisch onderzoek (observatie, interview, CA, grounded theory) - casestudies - (quasi-)experimenten - meta-analyse en reviews - action research - mixed methods Variationeel taalkundig onderzoek: - empirisch onderzoek: survey, interview - corpusanalyseGebruikers
- Lerarenopleiders - Taalleraren en -leerders - (Toegepast en variationeel) taalkundigenTrefwoorden
Taalvariatie, Het leren van vreemde talen, Toegepaste taalkunde
T'Sas Jan
- Mondelinge taalvaardigheid van leerlingen: experimenteel onderzoek naar de leereffecten van exploratief spreken tijdens coöperatieve activiteiten, zoals groepswerk. - Taalbeschouwing vanuit taalvaardigheid: ontwikkeling van tools waarmee leerlingen hun taalvaardigheid inzetten om inzichten te verwerven over ons taalsysteem - Mediawijsheid: ontwikkeling van een tool om de mediawijsheid op het niveau van leerlingen, leraren en lerarenopleiders in kaart te brengen - Leesbevordering: kwalitatief onderzoek naar leesbevordering in de Vlaamse lerarenopleidingen + ontwikkeling van tools om leesmotivatie te koppelen aan het gebruik van e-media
Techniek
Mixed methodsGebruikers
- Onderzoekers, leraren, lerarenopleiders, onderwijskundigen, onderwijsbeleidsmakersTrefwoorden
Luistervaardigheid, Spreekvaardigheid, Opvoeding, Sprekend, Nieuwe media, Leesvaardigheid, Taalstudies
Van Ouytsel Joris
Dr. Joris Van Ouytsel focust zijn onderzoek op de invloed van digitale media op relatiebeleving en seksualiteit, vanuit zowel een communicatiewetenschappelijk perspectief alsook een publieke gezondheidsperspectief. Hij heeft twee hoofdonderzoeksinteresses: 1) sexting: het uitwisselen van zelfgemaakte seksueel expliciete foto’s en 2) cyberrelationeel geweld: het gebruik van digitale media binnen romantische relaties om een romantische partner te controleren, stalken of lastig te vallen. Hij gebruikt hiervoor zowel kwantitatieve methodes (grootschalige longitudinale surveys; SEM en logistische regressies) alsook kwalitatieve methodes (focusgroeponderzoek). Joris heeft ook studies gepubliceerd over online self-disclosure, het gebruik van sociale media, reclamewijsheid en mediawijsheid.
Techniek
Ervaring in het uitvoeren van grootschalige enquêtes over gevoelige onderwerpen bij jongeren. Ervaring in het analyzeren van datasets d.m.v. SEM en logistische regressie. Eveneens ervaring met het uitvoeren en analyzeren van focusgroeponderzoekGebruikers
Onderzoek: andere onderzoekers in het domein van communicatiewetenschappen en publieke gezondheid Praktijk: praktijkmensen zoals: (leerlingen) begeleiders, (school) psychologen, CLB, leraren en enkele professioneel en organisatie die jongeren advies en raad moet geven over hun mediagebruik. De resultaten van het onderzoek zijn ook relevant voor ouders en beleidsmakers.Trefwoorden
Ict, Mediagebruik, Privacy, Cyberpesten, Sociale media, Mediasociologie, Media & ict in organisaties en samenleving, Sexting, Partnergeweld, Relationeel geweld, Dating
Vandervieren Ellen
Pre- en postmetingen, kwantitatieve data-analyse, literatuurstudies, diepte-interviews, focusgroepen, Delphi-studie.
Techniek
Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekstechniekenGebruikers
Collega-onderzoekers, onderwijsprofessionals, studenten, bedrijfsleven en overheidTrefwoorden
Experimentele studie, Didactiek, Wiskundeonderwijs, Lerarenberoep, Onderwijsmethode