Mensen die vaak samen eten en drinken zitten beter in hun vel en eten gezonder. Maar waarom geldt dit niet voor zij die dit online doen? De Universiteit Antwerpen zoekt mensen die hun ervaringen met samen online eten en drinken willen delen.

Samen eten en drinken met mensen buiten je bubbel: veel mensen hebben er tijdens de coronacrisis halsreikend naar uitgekeken. Recent onderzoek aan de Universiteit Antwerpen bij meer dan 37 000 respondenten in 38 landen wereldwijd toont aan dat 1 op 4 elkaars gezelschap regelmatig online opzocht voor het delen van een glaasje of maaltijd. Helaas lijkt de online ervaring de échte ervaring niet te kunnen kloppen.

Hoe vaker, hoe minder gelukkig

“Onderzoek van voor de coronaperiode toonde reeds aan dat zij die vaak samen eten beter in hun vel zitten en ook gezonder eten. Mensen die vaak samen het glas heffen, zijn gelukkiger dan zij die dit niet doen. We waren nieuwsgierig of dit ook geldt voor mensen die online samen eten en drinken. De coronacrisis zorgde er immers voor dat velen elkaar online opzochten om samen een maaltijd te delen of het glas te heffen” vertelt Katrien Maldoy, onderzoekster in de communicatiewetenschappen op UAntwerpen.

De resultaten zijn bewonderenswaardig. “Wat blijkt? Mensen die het leuk vinden om online samen te eten en drinken, zijn inderdaad gelukkiger en eten gezonder. Mensen die het awkward vinden, zijn over het algemeen minder gelukkig en eten minder gezond,” weet Katrien. “Maar des te vaker mensen ook effectief aan online samen eten en drinken doen, ook al vinden ze het leuk, des te minder gelukkig ze zijn. En ook op nutritioneel vlak lijken ze minder voordelen te ervaren des te meer ze elkaar online opzoeken.”

Redenen blootleggen

Waarom dit zo is, is nog onduidelijk. “We willen daarom graag ervaringen verzamelen van mensen die elkaar online opgezocht hebben om samen te eten of te drinken. Wat maakt precies dat online samen eten en drinken het échte samen eten en drinken niet kan evenaren? Die redenen willen we in kaart brengen.”

Zin om je eigen ervaring te delen? Vul de vragenlijst in!