Antwerp School of Education

Studienamiddag Neurodiversiteit in het onderwijs

Ruimte voor ieder brein: inclusiever lesgeven en samenwerken


  • Wanneer: woensdag 5 november 2025, vanaf 13.30 uur
  • Waar: UAntwerpen - Stadscampus, gebouw R
  • Deelname is gratis, maar registratie vooraf is verplicht 



Lezing door prof. Jo Bervoets (Universiteit Tilburg) - Apart zijn zonder apart te zitten

Niet alleen het woord 'neurodiversiteit' lijkt alomtegenwoordig, ook de misvattingen rond autisme, Tourette, ADHD, ... zijn helaas nog veelvoorkomend. Professor Jo Bervoets zal, op basis van zijn boek 'Autisme en neurodiversiteit. Een andere manier van zien', een gebalanceerde visie geven op neurodiversiteit. Een visie die de balans vindt tussen het neurologische of individuele aspect enerzijds en het diversiteits- of sociale aspect in neurodiversiteit anderzijds. Hij doet dit op basis van jarenlang academisch onderzoek en zijn eigen autistische ervaringsdeskundigheid. In de lezing wordt ruimte gemaakt voor een beter begrip van neuro-divergent gedrag in het onderwijs opdat er meer sociale ruimte zou komen voor diversiteit. Alles begint immers met het neutraliseren van misvattingen en vooroordelen - vooral die uit gedateerd wetenschappelijk onderzoek - zodat eindelijk het stigma van stereotype ideeën rond neurodiversiteit doorbroken kan worden. 

Keuzeworkshops

A) Hoe als leerkracht/docent omgaan met neurodiversiteit in je klas-of studentengroep (Begeleiding door prof. Jo Bervoets, Universiteit Tilburg) - Max 25 deelnemers

We gaan aan de slag met casussen vanuit de onderwijspraktijk zoals bij inschrijving ingestuurd door de deelnemers. Enkele casussen worden geselecteerd om het gesprek op te starten. Professor Jo Bervoets probeert het gedrag besproken in de casus te duiden op basis van zijn 'andere manier van zien' van neurodiversiteit. Op deze manier wordt er begrip rond dit gedrag gecreëerd en kunnen we samen aan de slag met hoe sociale ruimte te creëren voor (het risico op) zulk gedrag. Hoe kunnen we toelaten dat sommige leerlingen/studenten apart zijn zonder ze apart te moeten zetten? Een voorbeeldcasus is die van feedback geven aan een autistische student en de mogelijk explosieve of defensieve reacties hierop. Vanuit enkele geselecteerde casussen en voorbeelden uit andere sessies bespreken we concrete situaties die zich in de onderwijspraktijk voordoen, telkens met als eerste doel: het creëren van begrip en dus ruimte. 

B) Benutten van de kracht van neurodiversiteit op het werk. Een hoog-presterend, neurodivers onderwijsteam worden (Begeleiding door Daphné De Troch, Bjièn) - Max 30 deelnemers

Als lid van een onderwijsteam krijg je bewust of onbewust te maken met neurodiversiteit, i.c. diversiteit in denken, communiceren en interageren. Een diversiteit die vaak niet alleen onbekend maar ook onbemind is. Op een goede manier omgaan met neurodiversiteit is echter essentieel voor onderwijsteams die (willen) inzetten op innovatie. In deze workshop ontdek je hoe je als leerkracht/docent en/of als leidinggevende kan komen tot een goed presterend onderwijsteam. Via een bordspel in kleine groepen word je geconfronteerd met realistische scenario’s uit de dagelijkse realiteit van een neurodivers onderwijsteam. Je krijgt een uitgebreide reeks tools en technieken die het leven van neurodiverse teams gemakkelijker maken en de productiviteit verhogen of net niet. Aan jou en je medespelers om te ontdekken wat het beste werkt voor iedereen in het team. Welk onderwijsteam kan het best de uitdagingen aan en hun productiviteit en veerkracht hoog houden, rekening houdend met de diverse en soms tegengestelde persoonlijkheden, noden en wensen? Gedurende +/- 45 minuten wordt het spel gespeeld. Daarna bespreken de groepen hun ervaringen en volgt, met hulp van de begeleiding, een plenaire discussie. 

Programma

13.00 - 13.30 uur:     Onthaal, gebouw R - tweede verdieping

13.30 - 14.30 uur:     Verwelkoming en plenaire lezing door Jo Bervoets, lokaal R.213

14.45 - 16.45 uur:     Keuzeworkshops

  • Workshop onder leiding van Jo Bervoets (Max 25 deelnemers): Hoe als leerkracht/docent omgaan met neurodiversiteit in je klas-of studentengroep, uitgaande van concrete casussen die de deelnemers vooraf insturen, lokaal R.231 

  • Workshop onder leiding van Bjièn (Max 30 deelnemers): Benutten van de kracht van neurodiversiteit op het werk. Een hoog-presterend, neurodivers onderwijsteam worden, met inbegrip van serious game, lokaal R.213

16.45 - 18.00 uur:     Receptie