Bedrijfs­wetenschappen en Economie

Profcast #48 | Tom Van Caneghem

Over accountancy, jaarrekeningen en non-profitorganisaties

In podcast-reeks ‘Profcast’ laten we elke week een professor van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie aan het woord. Deze week: Tom Van Caneghem!

Luister op Youtube

Luister op Spotify

Professor Van Caneghem neem de fakkel over van prof. Lybaert en zal accountancy doceren aan de eerste bachelors TEW, SEW en HI.

Tom: "Het zal voor het eerst zijn dat ik les geef aan een groep van meer dan 700 studenten. Daar kijk ik wel naar uit! Accountancy is niet het meest favoriete vak van de studenten, omdat het een redelijk technisch vak is. Soms wordt de vergelijking gemaakt met een taal leren; oefenen oefenen oefenen. Als student was het ook niet mijn favoriete vak, het duurde bij mij wat langer voor ik het systeem onder de knie had. Ik denk dat ik daardoor goed kan inschatten waar de problemen zouden kunnen zitten en ik ga daar zoveel mogelijk op inspelen. Maar of dat lukt... dat zal de eerste examenperiode uitwijzen."

Prof. Van Caneghem doet onderzoek naar accountingdata in Belgische non-profits.

Tom: "Veel mensen vragen zich af of het wel relevant is om non-profits te onderzoeken. Traditionele ondernemingen zitten redelijk eenvoudig in elkaar: klanten, schuldeisers, aandeelhouders,... . Bij non-profits komt er nog een laag bij: de aandeelhouders worden vervangen door donateurs en je krijgt te maken met een subsidiërende overheid. De complexiteit schuilt dan in de vraag van de donateurs: komt mijn geld goed terecht?

De informatie-assymetrie is veel groter in een non-profit sector. Je hebt als donateur weinig indicatoren om te zien of je gegeven geld goed besteed wordt. Dat is een interessante vraag, en wat mij betreft creëert dat een complexere context dan in de for-profit sector."

Sinds 2006 zijn non-profits verplicht om een jaarrekening op te stellen. Een goede zaak?

Tom: "Het is straf dat het zo lang geduurd heeft. Voordien waren er nauwelijks regels. Sommige organisaties deden wel een vrijwillige rapportering, maar dat was heel beperkt en er was geen verplichting tot publiek beschikbare informatie.

Dat is een belangrijke wijziging geweest. Als je nu doneert aan een organisatie kan je perfect zien waar je geld naartoe gaat. Er zijn recent nog een aantal schandalen aan het licht gekomen: denk maar aan Let's Go Urban of Samusocial in het Brusselse. Het probleem blijft het gebrek aan transparantie. Dus lost het publiek maken van de jaarrekening alles op? Neen, maar het is al wel een stap in de goede richting."