Letteren en Wijsbegeerte

Showcases: gebruik generatieve AI-tools in het onderwijs

volgende sessie: 24 april 2024

Het gebruik van ChatGPT en andere generatieve AI-tools is een 'hot topic' in het onderwijslandschap. In het najaar van 2023 publiceerde de universiteit daarom nieuwe beleidslijnen rond het gebruik van generatieve AI-tools, die ook aan de studenten gecommuniceerd werden op het studentenportaal. Ook staan de belangrijke onderwijscongressen in het voorjaar van 2024, zoals de Forumdag en het LNO²-congres, in het teken van AI.

We willen op onze beurt niet blijven stilzitten en de omgang met generatieve AI-tools in het onderwijs aan onze faculteit in de kijker zetten door middel van lunchsessies per opleiding. In deze lunchsessies laten we enkele collega's van de desbetreffende opleiding kort aan het woord over hun ervaringen met de inzet van generatieve AI-tools in hun onderwijs. Nadien is er ook genoeg tijd voorzien om hierover in gesprek te gaan en elkaar te informeren en vooral ook te inspireren.

De sessies worden georganiseerd per opleiding, maar staan open voor iedereen. Je kan dus gerust meerdere sessies volgen. Er zullen broodjes voorzien worden, maar je mag ook je eigen lunch meenemen.

SESSIE 1 - Toegepaste Taalkunde en Taal- & Letterkunde (afgelopen)

• Maandag 19 februari 2024, 12u30-14u00
  • S.KS.203
  • Sprekers: Alena Anishchanka, Marilize Pretorius, Carola Strobl
  • Deze sessie zal plaatsvinden in het Engels

SESSIE 2 - Wijsbegeerte

• Vrijdag 22 maart 2024, 12u30-13u30
  • S.KS.204
  • Sprekers: Jo Bervoets, Anthony Longo, Jasper Van de Vijver
  • Deze sessie zal plaatsvinden in het Nederlands

SESSIE 3 - Meertalige Professionele Communicatie

• Woensdag 24 april 2024: 12u30-14u00
  • S.KS.203
  • Sprekers
    • Katrien Verreyken: Gebruik van AI-tools in opleidingsonderdeel Operationele Professionele Communicatie (master Meertalige Professionele Communicatie)
    • Walter Daelemans: Stand van zaken: gebruik van AI voor automatic grading en automatische detectie van tekst gegenereerd door chatbots
  • Deze sessie zal plaatsvinden in he Nederlands

De opleiding Geschiedenis komt later nog aan bod.

Good practice - ChatGPT als onderzoeksassistent

Collega Dimitri Mortelmans (FSW) integreerde in de lessen Inleiding Wetenschappelijk Werk (IWW) twee lessen rond het gebruik van artificiële intelligentie (AI). Dit toegevoegde hoofdstuk biedt studenten een inleiding tot ChatGPT en leert hen hoe ze deze tool kunnen inzetten om hun eigen werk efficiënter te maken. Het hoofdstuk vertrekt vanuit een positieve benadering. Uiteraard worden de aspecten van plagiaat benadrukt, maar er wordt voornamelijk gewerkt aan het integreren van deze tool als ondersteuning voor het eigen (wetenschappelijk) werk en bij het studeren.

Bekijk de lesopnames en het lesmateriaal hier.