Wetenschappen

Vrouwen aan de Faculteit Wetenschappen

2021

Naar aanleiding van de Internationale dag van Vrouwen in Wetenschappen 2021 tonen we graag een overzicht van de stand van zaken van de verhouding M/V aan de Faculteit Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. De Universiteit Antwerpen voert al jaren een gendergelijkheidsbeleid met in 2014 de goedkeuring van het strategisch actieplan ‘Duurzaam genderbeleid voor academisch Personeel’ door de Raad van Bestuur. In 2018 werd een update van dit rapport goedgekeurd, namelijk Gender aan de UAntwerpen: stand van zaken. Hierin vinden we een overzicht van de gender ratio zoals die zich voordoet over de hele Universiteit, alsook een overzicht van de verschillende faculteiten.

Anno 2021 willen we even inzoomen op de situatie binnen de Faculteit Wetenschappen, naar aanleiding van de Internationale dag van Vrouwen in Wetenschappen op 12/02/2021.

Om te beginnen kijken we naar de verdeling mannen en vrouwen in de verschillende departementen van de Faculteit Wetenschappen bij de studenten en het academisch personeel. Studenten komen uit drie groepen: bachelorstudenten, masterstudenten en doctoraatsstudenten. Bij het academisch personeel onderscheiden we postdoctoraal onderzoekers en zelfstandig academisch personeel.

Tabel M/V verhouding in de Faculteit Wetenschappen (10/2021)_data studenten uit BI, personeel DPO. De rode lijn geeft de genderverdeling in balans aan. Departementen/opleidingen: BIO-ING dept. Bio-Ingenieurswetenschappen (geen MA), BIO dept. Biologie, CHEM dept. Chemie, FYS dept. Fysica, INF dept. Informatica, WIS dept. Wiskunde, MIL opleiding Milieuwetenschappen (enkel MA) Statuut: BA bachelorstudenten, MA masterstudenten, DOC Doctoraatsstudenten, POSTDOC Postdoctoraal Onderzoekers, ZAP Zelfstandig Academisch Personeel (docent, hoofddocent, hoogleraar, gewoon hoogleraar)

De studentenpopulaties met de verhouding M/V grotendeels in evenwicht tijdens het academiejaar 2020-2021, zijn de bachelors biologie en bio-ingenieurswetenschappen, de masters biologie en wiskunde en de doctoraatsopleidingen van biologie en bio-Ingenieurswetenschappen. De andere opleidingen zijn vooral bevolkt door mannelijke studenten, met de opleidingen fysica en informatica op kop met cijfers boven de 80%. Bij de opleiding master milieuwetenschappen zien we een omgekeerde trend met 65% vrouwelijke studenten.

Een academische loopbaan aan de Faculteit Wetenschappen is voorlopig nog vooral weggelegd voor mannen, want ook bij de departementen met een M/V verhouding in evenwicht bij de studentenpopulatie, zien we het aandeel vrouwen dalen naarmate de academische hiërarchie stijgt. De exacte cijfers voor het academiejaar 2020-2021 kan je in onderstaande tabel raadplegen.

Conclusie: op 12.02.2021 zijn er reeds een groot aantal vrouwelijke wetenschappers werkzaam aan onze faculteit. Desalniettemin blijft het belangrijk oog te hebben voor de cijfers zoals we ze hierboven zien. Het blijft belangrijk inspanningen te leveren om vrouwen vanaf een jonge leeftijd aan te moedigen hun interesse in wetenschappen niet te verliezen en vrouwen te ondersteunen die een academische loopbaan willen uitbouwen!

Voor meer informatie m.b.t. deze cijfers, het beleid van de Faculteit Wetenschappen inzake gender en ondersteuning voor acties, neem contact op met Katleen Huyghe, UFOO stafmedewerker Decanaat Wetenschappen.

100 van onze straffe vrouwen