Wetenschappen

Vrouwen aan de Faculteit Wetenschappen

2023

In het kader van de Internationale dag van Vrouwen en Meisjes in de Wetenschap (11 februari) organiseerde onze faculteit op donderdag 23 februari op Campus Groenenborger een inspiratielunch rond “Women in Science”. Tijdens deze lunch wilden we zowel huidige en toekomstige studenten als personeelsleden van de Faculteit Wetenschappen verbinden om ervaringen uit te wisselen, elkaar te inspireren en de gemeenschap van vrouwelijke wetenschappers te vieren.

De lunchsessie werd afgetrapt met een korte introductie door onze faculteitsdirecteur Suzy Huysmans waarin de genderverhoudingen aan de Faculteit Wetenschappen gepresenteerd werden (zie grafieken hieronder). Ook het facultaire beleid aangaande gender en diversiteit werd uiteengezet, waaronder de structurele samenwerking met stagiaires uit de interuniversitaire master Gender en Diversiteit om de oorzaken van het genderonevenwicht aan onze faculteit beter in kaart te brengen.

Percentuele verdeling studenten Faculteit Wetenschappen naar geslacht (per academiejaar)

Percentuele verdeling van academisch personeel (post-doctorale medewerkers en hoger) Faculteit Wetenschappen naar geslacht (per academiejaar)

Nadien was het de beurt aan enkele van onze vrouwelijke studenten, onderzoekers en professoren om te spreken vanuit hun persoonlijke ervaringen als vrouw in de wetenschappen. Zij hadden het over hun inspiratiebronnen, hun keuze voor wetenschappen, hun hindernissen of struikelblokken, de uitdagende combinatie van onderzoek en gezin, maar ook de mooie momenten of mentoren die hen verder gestuwd hebben in hun studie- of onderzoekscarrière. Zoals bleek uit de vragen achteraf, zorgden deze bevlogen verhalen voor een gevoel van erkenning en inspiratie onder de toehoorders.

Een overzicht van de sprekers op de inspiratielunch (v.l.n.r.): Callie Ndayirinde (doctoraal onderzoeker departement Chemie), Sarah Lebeer (professor departement Bio-Ingenieurswetenschappen), Malika Belrhazi (masterstudent Wiskunde), Gudrun De Boeck (professor departement Biologie)

Na afloop van deze korte uiteenzettingen werd er tijdens de lunch nog nagepraat en was er de kans om verder ervaringen uit te wisselen. Er was ook de mogelijkheid om een polaroidfoto te laten nemen die opgehangen kon worden tussen vrouwelijke wetenschappers en rolmodellen uit het verleden en heden, wiens bijdragen aan de wetenschap lang niet altijd de erkenning gekregen hebben die ze verdienden. Op deze manier werd de community van Women in Science ook visueel heel duidelijk gemaakt. Je kan een impressie hiervan momenteel terugvinden in de hal van gebouw T op Campus Groenenborger.

​Diversity and collaboration is key for problem identification and solving
- Professor Sarah Lebeer

Indien je nog met vragen of opmerkingen zit over het beleid of initiatieven rond gender en diversiteit, mag je altijd onze facultaire diversiteitsankers Evelien De GrootKatleen Huyghe of Wannes Verstrepen contacteren.