Charlotte De Backer

Charlotte De Backer

Contact

Stadscampus
Tel.
+3232655680
Sint Jacobstraat 2
2000 Antwerpen, BEL

Beknopte CV

Charlotte De Backer is hoofddocent aan het Departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen, waar ze les geeft en onderzoek uitvoert binnen het domein van de interpersoonlijke communicatie. Ze behaalde haar doctoraatstitel aan de Universiteit Gent in 2005. Ze heeft sindsdien gewerkt als postdoctoraal medewerker aan de University of California Santa Barbara (US, met Leda Cosmides, & John Tooby), als docent aan de University of Leicester (UK), en als post-doctoraal medewerker aan de Universiteit Ghent (met Johan Braeckman).

Onderzoeksinteresses

Als onderzoeker ben ik verbonden aan onderzoeksgroep MIOS (https://www.uantwerpen.be/en/rg/mios/). Binnen MIOS bestuderen we de impact van ICT/media op gedrag en besteden we ook veel aandacht aan onderzoek naar interpersoonlijke communicatie. Ik houd vooral van interdisciplinair onderzoek waarbij we kennis uit verschillende onderzoeksdomeinen samenbrengen om tot nieuwe kennis te komen. Momenteel ben ik actief in het domein van (1) voeding, (2) sociaal taalgebruik en (3) interpersoonlijke relaties (door eigen onderzoek, het begeleiden van doctorandi en het begeleiden van masterproefstudenten (+/- 15/jaar)):

Voeding

  • Hoe beïnvloeden media ons eetpatroon? En hoe kunnen we dit eventueel optimaal benutten om een gezondere leefstijl te promoten? Bij deze studies besteden we vooral aandacht aan de rol van kooktelevisie. Drs. Yandisa Ngqangashe (co-promotor Nina Hermans, Faculteit Farmacie) bestudeert hoe kooktelevisie gericht op kinderen scoort in termen van gezondheid en welke impact dit genre heeft op de attitudes en het gedrag van kinderen. Naast de rol van kooktelevisie kijken we ook naar andere media en de rol van verhaallijnen in de promotie van een bepaald eetgedrag.
  • Welke motivaties beïnvloeden ons eetpatroon? We bestuderen wat mensen drijft om te kiezen voor een bepaald eetpatroon.
  • Hoe beïnvloedt ons eetpatroon ons sociaal gedrag? Samen eten lijkt bevorderlijk te zijn voor onze fysieke en psychologische gezondheid. Via het delen van voedsel staan we stil bij het belang van delen, respect en eerlijk handelen.

Relevante publicaties in dit domein:

De Backer, C. J.S. , & Hudders, L. (2016). Look who's cooking. Investigating the relationship between watching educational and edutainment TV cooking shows, eating habits and everyday cooking practices among men and women in Belgium. Appetite, 96, 494-501.

De Backer, C.J.S., & Hudders, L. (2015). Meat morals: relationship between meat consumption consumer attitudes towards human and animal welfare and moral behavior. Meat science, 99, 68-74. (IF2013 = 2.231)

De Backer, C. J.S., Fisher, M. L., Poels, K., & Ponnet, K. (2015). “Our” food versus “my” food. Investigating the relation between childhood shared food practices and adult prosocial behavior in Belgium. Appetite, 84, 54-60.

De Backer, C.J.S., & Hudders, L. (2014). Meatless Mondays for personal and others’ wellbeing. Ecology of Food and Nutrition, 53(6): 639-657, DOI: 10.1080/03670244.2014.896797 (IF2012 = 0.800)

De Backer, C.J.S. (2013). Family Meal Rituals: Comparing reported food  habits to current food habits among university students. Appetite, 69, 64-70. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2013.05.013  (IF2012: 2.541)

Sociaal Taalgebruik

  • Kan taal sociale cohesie versterken?  In mijn eigen doctoraatsscriptie (2005) onderzocht ik de rol van roddel in sociale relaties. Drs. Konrad Rudnicki (co-promotor Carolyn Declerck, Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen) onderzoekt momenteel welke rol hormonen spelen in de relatie tussen taal en sociaal gedrag.
  • Mediaroddel: In mijn doctoraatswerk besteedde ik (ook) aandacht aan de interesse in- en impact van mediaroddel. Waarom zijn we geïnteresseerd in details uit het leven van personen die we nooit in het echt ontmoeten? En is het lezen van ‘de boekskes’ echt ontspannend? Ook in het doctoraatswerk van Konrad Rudnicki komen deze thema’s opnieuw aan bod.
  • Cyberwood. Drs. Gaëlle Ouvrein (promotor Heidi Vandebosch , Dept. Communicatiewetenschappen) onderzoekt hoe jongeren staan ten opzicht van negatieve celebrity berichtgeving en hoe dit mogelijks hun eigen sociaal gedrag beïnvloedt.

Relevante publicaties in dit domein:

Gabriels, K., & De Backer, C. J. (2016). Virtual gossip: How gossip regulates moral life in virtual worlds. Computers in Human Behavior, 63, 683-693.  

De Backer, C. J., Larson, C., Fisher, M. L., McAndrew, F. T., & Rudnicki, K. (2016). When Strangers Start to Gossip: Investigating the Effect of Gossip on Cooperation in a Prisoner’s Dilemma Game. Evolutionary Psychological Science, 1-10.

De Backer, C. (2012). Blinded by the Starlight: An Evolutionary Framework for Studying Celebrity Culture and Fandom. Review of General Psychology, 16(2), 144-151. (IF2012: 2.523).

De Backer, C., Nelissen, M., Vyncke, P., Braeckman, J. & McAndrew, F. (2007). Celebrities: From Teachers to Friends. A Test of Two Hypotheses on the Adaptiveness of Celebrity Gossip. Human Nature, 18(4), 334-354. (IF2007: 1.814)

De Backer, C., Nelissen, M. & Fisher, M. (2007). Let’s Talk about Sex: A Study on the Recall of Gossip about Potential Mates and Sexual Rivals. Sex Roles,  56(11-12), 781-791. (IF2007: 0.652)

De Backer, C. & Gurven, M. (2006). Whispering Down the Lane: The Economics of Strategy Learning Information Transfer. Adaptive Behavior, 14: 249-264  (IF2006: 1.432)

Interpersoonlijke relaties

  • Liefde online: is dit te vertrouwen?  Drs. Lara Hallam (co-promotor Michel Walrave, Dept. Communicatiewetenschappen) bestudeert de rol van vertrouwen in online dating-sites.
  • De online leeromgeving ter promotie van interculturele competenties? Interculturele competenties verwerven is van groot belang, doch niet altijd even haalbaar voor alle studenten. Drs. Amy McHugh met wie ik samen het vak Intercultural Communication doceer (COIL project http://coil.suny.edu) onderzoekt welke impact digitale leerplatformen hebben op interpersoonlijke en interculturele relaties.

Relevante publicaties in dit domein:

Pabian, S., De Backer, C. J.S., & Vandebosch, H. (2015). Dark Triad personality traits and adolescent cyber-aggression. Personality and Individual Differences, 75, 41-46.

Hudders, L., De Backer, C.J.S., Fisher, M. & Vyncke, P. (2014). The Rival Wears Prada: Luxury Consumption as a Female Competition Strategy. Evolutionary Psychology, 12(3): 570-587 (IF2014 = 1.704)

Teaching

I teach several courses in the domain of interpersonal communication: interpersonal communication, intercultural communication, internal communication, and a practical seminar on interpersonal communication and group processes.

Except for the practical seminar, all my courses are taught in English.

Memberships and other activities

FOOMS coordinator 

EHBEA ambassador for Belgium http://ehbea.com 

Board Member of CBEN http://www.cognitionbehaviorevolution.nl 

Member-at-Large Officer for the Applied Evolutionary Psychology Society (AEPS)

Other memberships include: ICA, ECREA, IAMCR, ASFS