Onderzoeksgroep

Expertise

Valentin Carlan (°1986) is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan het departement Transport en Regionale Economie van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoek richt zich op innovatie beoordelingsmodellen, kosten en baten kwantificatie methoden voor maritieme supply chain gerelateerde innovatie en toepassingen van kosten-effectiviteitsanalyse voor ICT-ontwikkelingen. Hij heeft een doctoraatsbeurs gefinancierd door de BNP Paribas Fortis leerstoel voor transport, logistiek en havens aan TPR (2014-2016). Daarnaast verrichtte hij onderzoek met betrekking tot ICT-innovatie in de logistiek over onderwerpen zoals de invoering van een Truck Guidance System (TGS) in de haven van Antwerpen (2017), de ontwikkeling van een Cluster Community System (2017), de ontwikkeling van een Universal Middleware Framework voor Data Streaming (2018), de beoordeling van de rol van België met betrekking tot de invoering van een Hyperloop-netwerk in Europa (2019) en de ontwikkeling van een RoI-berekeningstool voor technologieën voor automatisch laden/lossen (2020). Zijn doctoraat handelde over de kosten, baten en kosteneffectiviteit van ICT-innovatie in de toeleveringsketen. Parallel aan zijn onderzoeksactiviteit was Valentin het leidende lid van het winnende team van de eerste Antwerpse haven Hackaton (2016) en de Hackcraft van Volvo Trucks Belgium (2017). Sinds 2019 is hij medeoprichter van een spin-off van de Universiteit Antwerpen, DigiTrans. DigiTrans levert op maat gemaakte digitale assistenten voor het plannen van operaties in de logistiek die gebruik maken van ML en AI algoritmes.

Klimaatbestendige en veilige zeehavens. 01/06/2023 - 31/05/2026

Abstract

Zeehavens zijn belangrijke knooppunten in toeleveringsketens, zowel op internationale als op intra-Europese schaal. Bijna 80% van het wereldwijde vrachtvervoer wordt per schip vervoerd, en Europese zeehavens zijn toegangspoorten tot andere continenten, waarbij 74% van de goederen van buiten de EU via deze havens wordt vervoerd. Nu al spelen Europese havens een sleutelrol in toeleveringsketens en er wordt voorspeld dat de vracht die via Europese havens wordt behandeld tegen 2030 met nog eens 50% zal groeien. Hierdoor neemt de druk op havens om zo efficiënt en betrouwbaar mogelijk te functioneren verder toe. Daar komt nog bij dat havens die nog steeds sterk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en die worden blootgesteld aan de uitstoot van vrachtwagens, schepen en terminaloperaties, koolstofarm moeten worden gemaakt. Digitalisering wordt beschouwd als een sleutelbenadering om aan deze eisen te voldoen. Tegelijkertijd hebben door klimaatverandering veroorzaakte problemen steeds meer invloed op de functionaliteit van havens. De stijgende zeespiegel, veranderingen in seizoensneerslag en wind- en golfcondities zullen de uitdagingen van de havens vergroten. Ook worden frequentere en ernstigere extreme gebeurtenissen zoals stormen, plotselinge overstromingen, langdurige hittegolven en droogtes verwacht. Maximalisering van de veerkracht ten aanzien van door klimaatverandering veroorzaakte uitdagingen, grotere flexibiliteit door gebruik te maken van digitalisering en bijdragen aan een grotere decarbonisatie vormen daarom de kern van dit voorstel. Binnen dit project zullen innovatieve oplossingen voor infrastructuur worden ontwikkeld en getest, waaronder kademuren, monitoring en onderhoud, die de duurzaamheid en veerkracht van havens verbeteren, evenals systemen voor vroegtijdige waarschuwing bij verstoringen. Verbeterde duurzaamheid van de afhandeling van end-of-life-cyclus van infrastructuur, evenals een verschuiving naar duurzamere achterlandverbindingen zijn sleutelelementen van het project. Bovendien zullen door de betrokken belanghebbenden gezamenlijk bedrijfs- en bestuursmodellen worden ontwikkeld om de economische, ecologische en sociale duurzaamheid van de geteste oplossingen te waarborgen. Het is de hoofddoelstelling om ervoor te zorgen dat het zeevervoer voor 80% operationeel is, zelfs in het geval van door klimaatverandering veroorzaakte verstoringen, en tegelijkertijd de duurzaamheid en veiligheid van havens te verbeteren. In een eerste stap zullen problemen waarmee havens worden geconfronteerd, worden geprioriteerd met behulp van een multicriteria-instrument, waaronder de impact van verstoringen, urgentie, kosten/baten van oplossingen. Er zal een gedetailleerde catalogus met vereisten voor oplossingen voor de belangrijkste problemen worden ontwikkeld. Industriepartners, havens en onderzoekers zullen zeer innovatieve tools en benaderingen voor deze kwesties aanpassen, toepassen en evalueren. Oplossingen zullen gezamenlijk worden gecreëerd en voor elke haven zullen de relevante innovaties worden geïdentificeerd en getest op basis van de belangrijkste uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. KPI's om de ontwikkeling en het resultaat van de innovaties te monitoren zorgen voor kwaliteitscontrole en ondersteuning van het management.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Sytadel. 01/04/2022 - 31/03/2025

Abstract

De nadruk ligt op het creëren van de logistieke dataruimte, maar een dataruimte zonder applicaties om te gebruiken en te testen is steriel, daarom zullen we deze toepassen op synchromodale planning. Er is gekozen voor synchromodale planning vanwege de relevantie voor de toekomst van de logistiek en vanwege de grote afhankelijkheid van een logistieke dataruimte. De synchromodale planningsalgoritmen zullen worden ingezet en getest in Living Labs.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Self-service in de logistiek. 01/02/2021 - 31/01/2023

Abstract

De centrale doelstelling van het project is om een model te ontwikkelen dat in staat moet zijn om een technologie te selecteren die de ontvangst van goederen bij een logistiek bedrijf economische efficiënter maakt. Dit project zet de volgende drie onderzoekstappen: Mapping van het receptieproces van goederen, inventariseren en analyseren van de bestaande technologische oplossingen, en ontwikkelen van een kosten/batenanalyse tool om het selectieprocess te ondersteunen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject