Getuigenissen

Kathe Robert

Ik raad elke student aan zich op te geven als tutor. Het is enorm verrijkend: je maakt kennis met een andere cultuur of taal, je leert nieuwe sociale comptenties aan en je merkt ook hoe jouw leerlingen evolueren en vordering maken. Daar haalde ik enorm veel voldoening uit.

Wim de Geest

Een strijdlustige Argentijnse revolutionair zei ooit dat het leven bestaat uit strijd en dat de toekomst aan ons is. Dat citaat vervulde mij tijdens het Tutoraatjaar. 
De leerkrachten van mijn tutee gaven hem enkele jaren geleden al op. Informatie en opvolging stokten bij dag één. Toch hield hij vol. Elke week stond hij paraat. Die volharding om te willen slagen, was een extra motivatie om de schouders mee onder zijn toekomst te zetten.
Mensen hebben hun mond vol van diversiteit, maar al te vaak blijft het bij holle zinnen. Dankzij Gelijke kansen en diversiteit aan de UAntwerpen bouw jij lessen uit die structureel iets veranderen. Het einddoel daarbij is dat deze ondersteuning zichzelf overbodig maakt. Elke jongere heeft immers recht op kwaliteitsvol onderwijs en evenveel vrije tijd als de anderen.

Jeroen Peeters

Ik ben bij het tutoraatproject verzeild geraakt door een berichtje op blackboard, de interne communicatiesite van KdG. Het leek mij wel leuk om anderen te helpen en hen aan te steken met mijn passie voor wetenschap en techniek. Ik heb altijd al mijn medestudenten uitleg gegeven over leerstof die ze niet begrepen, dus dacht ik: ‘Waarom ook niet voor andere leerlingen die er echt behoefte aan hebben? Waarom niet iets georganiseerder te werk gaan?' Dat waren mijn eerste drijfveren om mee te doen aan het project.
Het was niet evident om een geschikt moment te vinden voor de lessen doordat mijn lessenrooster niet echt optimaal was. Maar de begeleiding van het tutoraatproject heeft zeer geduldig gepuzzeld tot ze een perfect plekje vonden.
Tijdens het tutoraat heb ik ondervonden dat het een zeer goede leerschool is, zowel voor tutees als voor de tutor. Ik heb geprobeerd om hen meer inzicht in de vragen te doen krijgen. Dit vooral met praktische voorbeelden, verhaaltjes en met allerlei trucjes. Hierdoor probeer ik hen de essentie van de leerstof bij te brengen, hen te laten begrijpen waar fysica werkelijk om draait en dat het meer is dan enkele vage formules die je van buiten moet studeren. Ik heb getracht om de fascinatie van wetenschap die ik koester aan hen door te geven. Zo heb ik hen proberen aan te tonen dat wetenschap werkelijk overal in zit. Dat mechanica zowel liefde als kunst kan zijn, het is maar hoe je het bekijkt. Mijn tutees vertelden me ook dat ze sinds de bijeenkomsten de leerstof echt begrepen en ook hun schoolresultaten bewezen dit. De eerste test na de start van de lessen waren ze allemaal ruim geslaagd en was ik een trotse tutor!
Maar zelf heb ik ook heel veel geleerd van het project, namelijk hoe je het efficiëntst iets abstract kan uitleggen. Ik heb ook ondervonden dat je zeer inventief en flexibel moet kunnen zijn om het best in te kunnen spelen op de kritische vragen van de tutees. En wees er maar zeker van dat ze zeer kritisch kunnen zijn!
Maar het allerbelangrijkste dat ik geleerd heb en waarom ik het ook iedereen zou aanraden, is wel hoeveel voldoening het kan geven om iemand, die waarschijnlijk niet de kansen krijgt die je zelf hebt, toch de hand te reiken en ervoor te zorgen dat de tutees warm gemaakt worden om hun talenten verder te ontplooien in het hoger onderwijs.
Dit simpelweg louter en alleen door je eigen 'verhaaltjes' en ervaringen te vertellen.

Julie Busschots

Hoe ik het tutoraat-project beleefd heb...
 
Dankzij het tutoraat-project ben ik tot een aantal inzichten gekomen, zo heb ik nu veel meer respect voor docenten en leerkrachten omdat ik zelf heb gevoeld hoeveel tijd en energie er in de voorbereiding van een les kruipt en in het lesgeven zelf. En de ontgoocheling wanneer je goed voorbereid voor de klas staat, en er niemand komt opdagen.. Daarnaast heb ik ook gemerkt dat het niet al te simpel is om iets dat je zelf begrijpt, ook begrijpbaar aan anderen uit te leggen, maar dat de voldoening wanneer de leerlingen het wel snappen des te groter is!
 
Hoewel ik niet echt van plan was in het onderwijs te stappen na mijn studies, kriebelt het nu tóch wel een beetje om daarin verder te gaan. Op een leuke manier iets waar je zelf door gepassioneerd bent, doorgeven aan anderen en hen ook proberen te stimuleren voor die bepaalde materie is een uitdaging voor me geworden. Als ik terugdenk aan mijn docenten Engels dan verschijnt er spontaan een 'smile' op mijn snoet omdat die mensen hun vak zo goed en leuk wisten te brengen, dat je niet anders kon dan meegezogen worden in dat enthousiasme. Zo wil ik ook door leerlingen herdacht worden, als die toffe leerkracht Engels die de klas niet alleen met de werken van Shakespeare overlaadt, maar ook openstaat voor een analyse van de lyrics van Eminem en op die manier grammatica en woordenschat leuk aan de man brengt.