Jobmogelijkheden

Als master in de theater- en filmwetenschap heb je verschillende carrièremogelijkheden:

  • job in de culturele sector: je werkt bij een theatergezelschap, filmarchief, kunst- of cultuurcentrum, productiehuis, filmfestival of museum. 
  • journalistieke functie: je gaat aan de slag op de (cultuur)redactie van kranten, radio, tv of online nieuwsmedia. 
  • job op beleidsniveau: je stuurt het beleid aan van een culturele organisatie. 
  • academische carrière: je voert wetenschappelijk onderzoek uit onder begeleiding van een ervaren onderzoeker.

Annelien Leenders is hoofdbibliothecaris in de gemeente Rumst

Annelien Leenders rondde in 2013 de master theater- en filmwetenschap af, na de bachelor taal- en letterkunde: Nederlands-TFL. Ze staat sinds kort aan het hoofd van de bibliotheek van de gemeente Rumst. "Als bibliothecaris stippel ik de visie van de bibliotheek uit, beheer ik de budgetten en ben ik leidinggevende van een team", vertelt ze. Op tien jaar tijd legde ze een bijzonder parcours af om in deze functie in de cultuursector te geraken.

Geen vacatures in de cultuursector... Of toch

"Ik liep mijn bachelorstage van theater-, film- en literatuurwetenschap bij de Arenbergschouwburg, waar ik meewerkte aan de organisatie van de kunstenwedstrijd Kunstbende. Hier leerde ik gepland te werk gaan, overleggen, samenwerken met anderen en oog hebben voor mijn eigen sterktes en die van anderen. In deze stage kreeg ik de smaak te pakken voor evenementmanagement en programmatie. Desondanks deze relevante ervaring op mijn cv bleek het als starter op de arbeidsmarkt niet eenvoudig om een job te vinden in de culturele sector: er waren nu eenmaal niet veel vacatures."

Annelien bleef niet lang bij de pakken zitten. "Na vier maanden ging ik parttime aan de slag als administratief medewerker bij een advocatenkantoor. Een functie die ik al snel kon aanvullen met een 1/5e betrekking als medewerker van de cultuurdienst in de gemeente Borsbeek. Voor ik het wist werd ik ingeschakeld als vervanger van collega's op de vrijetijdsdienst, zei ik mijn job bij het advocatenkantoor vaarwel en proefde ik op anderhalf jaar tijd van verschillende functies op deze gemeentelijke dienst."

Van tijdelijk naar vast contract

Hoewel ze nu wel in de cultuursector aan de slag was, had ze nog geen vast contract en de bijhorende werkzekerheid. "Dankzij de ervaring bij de vrijetijdsdienst van Borsbeek rolde ik even in de functie van jeugdconsulent op de (ondertussen verdwenen) provinciale jeugddienst van Provincie Antwerpen. Uiteindelijk kreeg ik in 2017 de job van consulent jeugdwerk en jeugdcultuur bij Lokaal Bestuur Kontich aangeboden: na drie jaar van tijdelijke contracten en tussentijdse werkloosheid kreeg ik mijn eerste contract van onbepaalde duur."

"Zes jaar lang coördineerde ik de gemeentelijke speelpleinwerking en verzorgde ik de familie- en schoolvoorstellingen. Mijn theateropleiding maakt dat ik oog heb voor interessante voorstellingen, maar ook dat ik weet hoe ik mijn keuze van programmatie kan beargumenteren naar het schepencollege, mijn leidinggevende en ons publiek toe. In mijn nieuwe functie als hoofd van de bibliotheek zal ook mijn taalgevoeligheid opnieuw goed van pas komen. Die heb ik tijdens mijn opleiding verder ontwikkeld, onder andere via het schrijven van papers en de masterscriptie."

Ella Esposito schrijft mee aan het scenario van "Familie"

Eerlijk gezegd is Ella Esposito scenarist geworden dankzij een stage tijdens de opleiding in televisie en film aan Luca School of Arts. Via één van haar docenten raakte ze in het schrijversteam van Familie, waar ze na afstuderen meteen aan de slag mocht. Toch zou ze daar niet gekomen zijn zonder haar studies aan UAntwerpen: eerst de bachelor taal- en letterkunde: Duits-TFL en daarna de master theater- en filmwetenschap.

"Ik combineer de kennis uit beide opleidingen in mijn job", vertelt Ella. "Tijdens mij filmopleiding merkte ik al snel dat ik een streepje voor had bij scenarioschrijven, dankzij mijn voorgaande studie van literatuur en taal. Qua theater en film had ik ook al de nodige bagage, want om een goede schrijver/filmmaker te worden, moet je het veld en de geschiedenis kennen. Ik denk met plezier terug aan de vele uren die ik in de bibliotheek versleten heb. Papers schrijven waren altijd al mijn favoriete opdracht, maar ik kon me evengoed helemaal verliezen in het opzoekwerk dat eraan vooraf ging."

Werken als scenarist

Ella wisselt haar vaste werk als scenarist voor de VTM-soap af met freelance projecten. "Als freelancer ben ik altijd op zoek naar nieuwe creatieve uitdagingen omdat ik van opdracht naar opdracht ga. Voor mijn doorlopende opdrachtgever, Banijay Belgium, schrijf ik enkele weken per maand aan Familie. Ik werk altijd van thuis uit en zie mijn collega's enkel via online brainstorms over de verhaallijnen. Op één week tijd schrijf ik vijf afleveringen (van telkens ongeveer 25 minuten). Het schrijven van de scenario's vergt creatief inzicht en heel wat gepuzzel, want ik moet rekening houden met de conventies van het format en de productionele parameters. Ik krijg gelukkig redelijk veel vrijheid om die creatieve en praktische knopen door te hakken."

Matthijs Van Mierlo is digital creative bij VRT

Enkele maanden nadat ik afstudeerde, ging ik aan de slag bij Groupon als copywriter en groeide ik door naar eindredacteur. Na vier jaar maakte ik de overstap naar de VRT, waar ik vandaag, vijf jaar later, nog altijd werk als digital creative. Ik bedenk en test er formats voor de digitale kanalen van de zenders en merken van de VRT.

Mijn taalvaardigheid, gevoel voor beeldtaal en algemene creativiteit ontwikkelde ik tijdens mijn bachelor taal- en letterkunde en tijdens de master theater- en filmwetenschap. Ondertussen heeft mijn werkervaring de kennis van mijn diploma natuurlijk wel ingehaald. In die tien jaar dat ik werk heb ik meer geleerd dan tijdens vier jaar studeren, maar mijn opleiding was een belangrijke fundering waarop ik kon bouwen.

Moya De Feyter is schrijver en leraar

Ik heb na de master nog een specifieke lerarenopleiding (educatieve master) Nederlands & Nederlands aan anderstaligen gevolgd. Daardoor kan ik nu periodes van puur schrijven afwisselen met tijdelijke of deeltijdse opdrachten in het onderwijs. Ik heb al op allerlei scholen lesgegeven, op een katholiek college, op een school voor anderstalige nieuwkomers, maar ook op woordacademies, als leerkracht drama of verbale vorming.

Als ik niet lesgeef, schrijf ik voltijds; poëzie, proza, maar ook theaterteksten. Die liefde voor theater is sterk gevoed door mijn opleiding aan de universiteit, en ik hoop dat ik nog vaker de kans zal krijgen om als schrijver mee te werken aan een theatervoorstelling.