Een inspirerend voorbeeld van UAntwerpen

Dries Buytaert, oud-student informatica, behoort al jaren tot de top in de ICT-wereld. Hij richtte Drupal op, open source software die onder meer aan de basis ligt van de officiële website van het Witte Huis.

Drop – Drupal

Het verhaal van Dries begon kleinschalig, op kot in Antwerpen. “Ik bouwde in 2000 een berichtensysteem voor een aantal studenten op kot. Een tijdlang had onze software geen naam, maar toen we afstudeerden, wilden we met elkaar in contact blijven en dus besloot ik de interne site online te zetten. Bij het zoeken naar een goede domeinnaam overwoog ik ‘dorp.org’, omdat onze kleine digitale gemeenschap met een dorp vergeleken kon worden. Maar ik typte mis en schreef ‘drop’ in plaats van ‘dorp’. De fout bleef hangen: drop.org was geboren.”Dries Buytaert

Wat begon met een soort intranet, een berichtensysteem, evolueerde snel tot een platform om te experimenteren met nieuwe internethypes en -technieken, geïnspireerd door discussies en een onophoudelijke ideeënvloed. De ideeën werden methodes en toepassingen in de software drop.org.

In januari 2001 besliste Buytaert om de software achter drop.org vrij te geven. Het idee was om anderen het experimenteerplatform te laten gebruiken en uitbreiden, zodat meer mensen nieuwe wegen voor webontwikkeling konden exploreren. Hij noemde de vrije software ‘Drupal’, een Engelse verbastering van het Nederlandse woord ‘druppel’, wat ‘drop’ betekent.

Acquia

Drupal zat van in het begin op de eerste rij om nieuwe webontwikkelingen te implementeren, en het publiek op het platform groeide exponentieel. “Op dit moment telt de ‘Drupal community’ meer dan 35 000 leden die actief meehelpen aan onze softwareontwikkeling.”

Zeven jaar na de lancering van Drupal richtte Buytaert het bedrijf Acquia op, dat zich specialiseert in commerciële producten rond Drupal. “Onder de miljoenen Drupal-gebruikers hebben we zowat 5000 betalende klanten. We richten ons vooral op de grootste bedrijven die Drupal op een complexe manier gebruiken en daar ondersteuning bij nodig hebben. Zo bieden we bijvoorbeeld het product Lift aan dat het zoek- en leesgedrag van haar gebruikers analyseert en de voorpagina dynamisch aanpast aan de interesse van de gebruiker.”

Lees het volledige verhaal van Dries Buytaert in het Magazine Universiteit Antwerpen