2014 - Zevende Pieter Gillislezing door Rachida Lamrabet

Actief pluralisme en burgerschap in tijden van superdiversiteit.

Rachida Lamrabet, auteur, juriste voor het centrum voor Gelijkheid van Kansen.

4 juni 2014

verschenen als MO*paper:  http://www.mo.be/mo-paper/we-zijn-allemaal-verschillend-u-ook

2015 - Achtste Pieter Gillis lezing door Dirk Collier

Vredespaden. Tolerantie in een geglobaliseerde wereld.

26 februari 2015

Spreker: Dirk Collier
Dirk Collier is jurist en auteur van de historische roman Afscheid van de keizer (2011) en van het essay Paths to Peace, Religion, Ethics & Tolerance in a globalizing World (2013).

Respondent: Herman Van Rompuy
Herman Van Rompuy  is voormalig premier van België en was van 2010 tot 2014 de eerste president van de Europese Raad. Hij schreef het voorwoord voor Paths to Peace.

Download de tekst van de lezing (Word 341kB)

2016 - Negende Pieter Gillislezing door Joanne Paul

Joanne Paul
Utopia, a Republic of Letters - 3 februari 2016

Deze lezing kadert in een internationale studiedag over 500 jaar Utopia.

Lees het abstract van de lezing door dr. Paul

2017 - Tiende Pieter Gillislezing door Christa Anbeek

Contrastervaringen als opstap naar een humane samenleving.

Lees hier (625 kB) de presentatie van de lezing door Prof. dr. Christa Anbeek (17 kB)

Lees de inleiding door prof. dr. Walter Van Herck hier (273 kB)

2018 - Elfde Pieter Gillis lezing door Paul Scheffer

De uitgestelde doorbraak: pleidooi voor een nieuw sociaal contract

flyer, 70kB

2019 - Twaalfde Pieter Gillis lezing door Ger Groot

Het materialisme van de godsdienst.

lees de tekst van de presentatie hier (211 kB)

2020 - Dertiende Pieter Gillis lezing door Tariq Modood

2021 - Veertiende Pieter Gillis lezing door Mohammed Hashas

European Islam: Possibilities and challenge

Mohammed Hashas is currently a Research Fellow affiliate to Leibniz-Zentrum Moderner Orient (ZMO) in Berlin, a Non-resident Research Fellow at the Center for Contemporary Islam at Shenandoah University in Virginia, US. Hashas is a Faculty Member  (adjunct) at the Department of Political Science of Luiss University of Rome, where he teaches Islam in Europe and Mediterraenan Studies, the university from which he holds PhD in Political Theory (2013). Hashas previously taught also at The American University of Rome. He has been invited to give seminars and talks on Islam and Muslims in Europe, and on Arab-Islamic thought in various universities and research centers.

2022 - Vijftiende Pieter Gillis lezing door Annelien de Dijn

Recent verscheen het bekroonde boek ‘Vrijheid: een woelige geschiedenis’. Daarin onderzoekt Annelien de Dijn de verschillende opvattingen van vrijheid en hoe die zijn ontstaan. Ze wijst erop dat de uitvinding van de moderne vrijheid vaak op gespannen voet stond met de idee van democratie en volkssoevereiniteit. In haar lezing gaat zij in op het begrip ‘vrijheid’ en legt zij verbanden met het voor het Centrum Pieter Gillis belangrijke concept van ‘actief pluralisme’. Annelien de Dijn bekleedt momenteel een leerstoel politieke en intellectuele geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richt zich op de geschiedenis van het politieke denken in Europa en de Verenigde Staten van 1700 tot heden. Eerder publiceerde ze onder meer over het Franse politieke denken van Montesquieu tot Tocqueville.

Lezing met aansluitend receptie:
Vrijdag 2 december 2022
19u30-21u

Universiteit Antwerpen - Stadscampus - Rodestraat 14 - 2000 AntwerpenGebouw R - Aula S.R.004

2023 -Zestiende Pieter Gillis lezing door Ahmet T. Kuru

De islamitische wereld kende invloedrijke denkers en wetenschappers in haar vroege geschiedenis, in een tijd dat Europa gedomineerd werd door religieuze orthodoxie en militaire heerschappij.
Van de 9de tot de 12de eeuw waren moslimlanden filosofisch en sociaaleconomisch overduidelijk meer ontwikkeld dan het Westen. Vandaag lijden landen met een moslim meerderheid bovengemiddeld onder autoritaire regimes en zijn ze sociaaleconomisch gemiddeld minder ontwikkeld dan de rest van de wereld. Ahmet T. Kuru wijst op de geschiedenis en bekritiseert verklaringen die de islam als oorzaak aanwijzen. Ook het westerse kolonialisme is geen sluitende verklaring, al heeft dat zeker niet geholpen. Waar liep het dan wel mis? Kuru wijst op een alliantie tussen orthodoxe islamitische geleerden (de oelema) en militaire staatshoofden vanaf de 11de eeuw. Gaandeweg beknotte deze alliantie de creativiteit en economische activiteiten van intellectuelen en de burgerlijke klasse in de moslimwereld. Kuru toont aan dat de alliantie tussen oelema en de staat nog steeds de creativiteit inperkt en een gezonde economie in moslimlanden belemmert of zelfs verhindert.

AHMET T. KURU is hoogleraar politieke wetenschappen en directeur van het Centrum voor Islamitische en Arabische Studies aan de San Diego State University. Zijn werken zijn vertaald in een tiental talen.

Programma:
19u30: lezing Ahmet T. Kuru (Engelstalig)
aansluitend debat o.l.v. moderator David Geens (Uitgeverij Ertsberg) met Dyab Abou JahJah en Meyrem Almaci​
21u00: voorziene einde met aansluitend een receptie. Uitgeverij Ertsberg organiseert gelijktijdig een boekenstand en een signeersessie met Ahmet T. Kuru.

Praktische gegevens:
Maandag 8 mei 2023
19u30-21u00
Universiteit Antwerpen - Stadscampus - Prinsstraat 13 - 2000 Antwerpen
Gebouw C - Aula S.C.003

U kan uw aanwezigheid bevestigen, uiterlijk op vrijdag 5 mei 2023, na registratie. Stuur een mail naar cpg@uantwerpen.be.

Het Centrum Pieter Gillis organiseert deze lezing in samenwerking met volgende partners:
Pastorale Dienst Universiteit Antwerpen - Vrijzinnige Dienst Universiteit Antwerpen