Neuro-divergente studenten – zoals hoog-sensitieve, introverte, autistische of hoogbegaafde studenten, of studenten met ADHD of dyslexie – krijgen in het (hoger) onderwijs vaak nog niet de kansen die ze verdienen. Daardoor gaat waardevol talent onnodig verloren.
Wil jij als docent, assistent of (onderwijs)begeleider beter begrijpen wat neurodiversiteit betekent? Wil je leren hoe je autistische studenten of studenten met ADHD effectiever kan ondersteunen, zodat ook zij volledig kunnen groeien? Dan is de module ‘Neurodiversiteit in de praktijk: bouwen aan inclusief hoger onderwijs’ precies wat je zoekt!
Deze module bestaat uit twee delen:
1) Screencasts: videolessen met enerzijds achtergrondinformatie en anderzijds concrete tips; de lessen blijven beschikbaar en kan je op eigen tempo doornemen
- Neurodiversiteit (0:00 – 2:04)
- Terminologie (2:04 – 3:26)
- Stoornis- versus neurodiversiteitsparadigma (3:26 – 5:54)
- Diagnostische labels (5:54 – 7:47)
- Principes inclusief onderwijs (7:47 – 8:59)
- Universal Design for Learning (8:59 – 9:52)
- Tips voor lesgevers (9:52 – 15:01)
- Redelijke aanpassingen (15:01 – 16:16)
- Intro (00:00 – 00:34)
- Wat is autisme en hoe vaak komt het voor (00:34 – 03:50)
- Studeren met autisme: getuigenis Nele (03:50 – 06:05)
- Transitie naar het hoger onderwijs (06:05 – 07:46)
- Informatieverwerking (07:46 – 09:06)
- Volgen van lessen (09:06 – 10:46)
- Plannen & organiseren (10:46 -11:03)
- Verwerken & studeren leerstof (11:03 – 11:30)
- Opdrachten (11:30 – 12:29)
- Examens (12:29 – 12:52)
- Stage (12:52 – 13:54)
- Universiteit-brede ondersteuning via inclusief onderwijs (13:54 – 15:27)
- Tips voor lesgevers (15:27 – 22:58)
- Intro (00:00 – 00:30)
- Wat is ADHD en hoe vaak komt het voor (00:30 – 02:59)
- Transitie naar het hoger onderwijs (02:59 – 04:31)
- Afstemmingsproblemen (04:31 – 06:14)
- Volgen van lessen (06:14 – 08:00)
- Plannen & organiseren (08:00 – 08:41)
- Verwerken & studeren leerstof (08:41 – 09:11)
- Opdrachten & examens (09:11 – 09:54)
- Stage (09:54 – 10:20)
- Universiteit-brede ondersteuning via inclusief onderwijs (10:20 – 10:44)
- Tips voor lesgevers (10:44 – 15:36)
2) Een lunchsessie waarin we praktisch aan de slag gaan met de thema’s uit de screencasts aan de hand van oefeningen, gesprekken en casussen.
Begeleiders
Sara Erreygers | Studentenpsycholoog, UAntwerpen
Ilse Mertens | Lector Educatieve masteropleiding, UAntwerpen
Doelgroep
De module (screencasts, oefensessie) richt zich tot alle docenten/assistenten, mentoren/monitoren en studietrajectbegeleiders/-coaches van UAntwerpen.
Datum en locatie lunchsessie
29 januari 2026, 12u00 -13u45 Stadscampus (lokaal wordt later meegedeeld)
Leermateriaal
- Screencasts (cf. supra)
De module ‘Neurodiversiteit in de praktijk: bouwen aan inclusief hoger onderwijs’ kadert binnen een ruimer modulair aanbod waarin ECHO, DSSB en Team Diversiteit de krachten bundelen rond thema's die te maken hebben met het coachen van studenten. Alle modules zijn los van elkaar te volgen en bestaan telkens uit een online gedeelte en een daaraan gekoppelde oefensessie. Wens je graag meer informatie over het volledige aanbod, dan kan je terecht op het Infocenter Ondersteuning Studenten (enkel toegankelijk voor UAntwerpen-personeelsleden, na login).