Studeren in het Nederlands ‘Klaar voor het tweede semester?'

Info- en uitwisselingssessie voor studenten met Nederlands als tweede taal

Wat?

Is Nederlands niet je eerste taal? Krijg tips van ouderejaarsstudenten over studeren in een Nederlandstalige opleiding.

Maak in kleine groepjes kennis met andere studenten voor wie Nederlands niet de eerste taal is. Wie wil, kan na de sessie rustig blijven napraten.

Waar en wanneer?

• in september en februari
  • online

WhatsAppgroep over studeren in het Nederlands

Neem deel aan de WhatsAppgroep voor en door studenten met Nederlands als tweede taal. In deze groep kan je contact leggen met andere studenten en praktische vragen stellen aan elkaar of aan een taalcoach. Je ontvangt er ook informatie over andere initiatieven zoals de maandelijkse lunch op jouw campus met medestudenten uit de WhatsAppgroep.

• Deelnemen?

Buddy

​Vraag een buddy aan

Op jouw vraag zoeken we een buddy uit je studierichting bij wie je terechtkan voor een babbel of met praktische vragen over je studierichting.

1. Je vraagt een buddy aan via het inschrijfformulier

Je vraagt een buddy aan via het inschrijfformulier op het studentenportaal. Zodra we een geschikte kandidaat hebben gevonden, nemen we contact met je op en plannen we een kennismakingsgesprek.

2. Je maakt kennis met je buddy tijdens een online gesprek:

• Je maakt kennis met je kandidaat-buddy.
  • Je krijgt info over de buddywerking.
  • Je kan al je vragen stellen.
  • We bekijken of jullie verwachtingen matchen.
  • Je wisselt contactgegevens uit als jullie samen een traject starten.
  • Daarna start jullie buddytraject.

3. Buddytraject

Na het kennismakingsgesprek start jouw buddytraject:

• Je houdt regelmatig (bv. een keer per week) contact met je buddy via berichten (WhatsApp, Messenger, mail, … ) of door af te spreken op de campus.
  • Je wordt een keer per maand uitgenodigd om deel te nemen aan een lunch (Komida Stadscampus, Komida Drie Eiken of Komida Groenenborger)

4. We houden contact!

• Kort na de opstart polsen wij hoe jullie traject verloopt via een kort feedbackformulier
  • Tijdens het jaar kun je steeds bij een taalcoach terecht voor vragen, tips, een nieuwe match, suggesties …

Ik kon via de buddywerking iemand van mijn richting leren kennen waarmee ik kan babbelen en om hulp of uitleg vragen indien nodig.

Maandelijkse lunch

Tijdens de maandelijkse lunch kan je andere studenten met Nederlands als tweede taal leren kennen die net als jou in het Nederlands studeren. Jullie kunnen tips en ervaringen uitwisselen of gezellig babbelen. Je krijgt een gratis drankje. Iedereen is welkom. 😊

• Waar en wanneer?

De lunch vindt één keer per maand plaats in de Komida op Stadscampus, Campus Drie Eiken en Campus Groenenborger.

• Deelnemen?

Blijf op de hoogte via de WhatsAppgroep 'Studeren in het Nederlands'.

​​Ga naar de pagina 'Nederlands niet je eerste taal? op het studentenportaal en klik onder 'WhatsAppgroep' op de link om lid te worden.

Afspraak met een taalcoach

Heb je een vraag over academische teksten schrijven, lezen of hoorcolleges volgen? Heb je een andere taalvraag? Maak snel een afspraak op je eigen campus of online!

Info over examenfaciliteiten voor anderstalige studenten

Examenfaciliteiten voor anderstalige studenten in een Nederlandstalige opleiding

Ben je anderstalige student die niet het volledige secundair onderwijs in het Nederlands volgde? En ondervind je hierdoor talige drempels tijdens het examen? Dan kan je examenfaciliteiten aanvragen bij de studietrajectbegeleider van jouw faculteit.

Voorbereidende workshop woordenschat voor anderstalige studenten

Wat?

De voorbereidende workshop woordenschat voor anderstalige studenten is gratis en bestaat uit twee delen

• In de voormiddag staan we stil bij de woordenschat in hoorcolleges en syllabi. Hoe ga je om met de grote hoeveelheid nieuwe woorden? Hoe studeer je nieuwe woorden in?

‘s Middags lunchen we samen op de campus.

• In de namiddag ga je zelf aan de slag in een schrijflab. Hoe leer je nieuwe woorden correct te gebruiken? Je krijgt feedback en tips van een taaldocent.

Voor wie?
Voor alle studenten voor wie Nederlands niet de eerste taal is, ingeschreven in een Nederlandstalige opleiding aan UAntwerpen.

Wanneer en waar?
september 2024