Voor de afstudeerrichting LGZ verzamelden we getuigenissen van studenten over hun uitmuntend projectwerk tijdens het afgelopen academiejaar:

"Ik werkte een verbeterproject uit over het servicelevel van de ambulante zorg, waarbij er gefocust werd op een elektronische afsprakenplanning. Hiervoor deed ik een literatuurstudie, nam gestructureerde interviews af bij enkele medewerkers en werkte op basis hiervan een advies uit. Aansluitend ontwikkelde ik ook een vragenlijst die peilt naar de patiëntentevredenheid binnen de ambulante zorg. Dit project zat vol uitdagingen, maar door snel en flexibel in te spelen op de veranderende omstandigheden is het geslaagd. Ik heb bijgeleerd hoe ik een kritische blik moet werpen op problemen, een project moet uitwerken en organiseren. Ook heb ik bijgeleerd hoe er moet worden omgegaan met uitdagingen. Ik vond het erg interessant om samen te werken met het diensthoofd van de ambulante zorg, waarbij ik ervaring heb opgedaan in het werkveld. Het uitwerken van dit project was leerrijk!"

Medina Aliskovic

"Voor dit project ging ik met de patiëntenraad en mijn collega’s van het psychiatrisch dagziekenhuis aan de slag rond twee doelstellingen, Evidence Based Practice uitgewerkt. Namelijk, dat patiënten meer aansluiting vinden met lotgenoten en dat personeelsleden meer inspraak krijgen voor wat betreft hun roosterplanning. Er werden 2 multidisciplinaire werkgroepen opgestart, telkens gesterkt door iemand van de patiëntenraad. Het veranderingsproces werd aangevat aan de hand van het Kotter Model of Change. Ondanks al het enthousiasme tot verandering binnen de werkgroepen is het project nog niet kunnen landen gezien de afhankelijkheden onvoldoende in kaart werden gebracht en de stakeholders doorheen het veranderingsproces niet werden geherevalueerd. In elk geval is het urgentiegevoel aanwezig op alle organisatorische niveaus en niet meer te stoppen, nu niet en morgen ook niet."

Pieter Goedemé

"De teamleden van het Mobiel Psychiatrisch Crisisteam Antwerpen (MPCTA) ervaren conflicterende emoties wanneer ze in de thuiscontext geconfronteerd worden met psychisch lijden. Deze emoties verdragen zorgt er soms voor dat hulpverleners overspannen geraken met enerzijds kans op een daling van de patiëntenzorg en anderzijds het risico dat hulpverleners afhaken. Aan de hand van het ADKAR-model hebben we de Mentalisatie Bevorderende Therapie als denkkader binnen onze werking geïmplementeerd. Er werden theoretische opleidingen, rollenspelen en begeleide briefings met MBT-experten georganiseerd. Hierdoor kregen de teamleden handvaten om in contact te gaan met zowel patiënten, collega’s en zichzelf waarbij ze een gemeenschappelijke taal creëerden die aanzet tot reflectie, inzicht en groei voor patiënten als hulpverleners. De initatiefase was mits enkele barrières een succes, maar de tijdsduur voor de borging werd onderschat. Hier moet nog verder rond gewerkt worden om het denkkader meer toe te spitsen op de werking en filosofie van het MPCTA. aMBiTione, een ambitieus, maar realistisch en kwaliteitsvol project!"

Stijn Weyts

"Tijdens het projectwerk had ik een uitvoerende functie, in plaats van mijn gebruikelijke adviserende rol als ziekenhuishygiëniste. Ongeacht het feit dat de organisatie van een vaccinatiecampagne reeds meerdere jaren onderdeel is van mijn takenpakket, ervaarde ik het ditmaal compleet anders. Verschillende factoren, waaronder mijn persoonlijke (werk)situatie als hoogzwangere vrouw vormden een uitdaging. Dit in combinatie met de blijvende impact van de pandemie op de reguliere werking van onze dienst en de organisatie in zijn geheel. De opleiding reikt hierbij de nodige handvaten aan om projectmatig te werk te gaan en de nodige structuur te geven aan een relatief onvoorspelbaar proces. Bij de uitwerking heb ik ingezet op het plannen, organiseren, leidinggeven en controleren van het proces. Dit door nauw samen te werken met de stakeholders, tijdig te rapporteren aan het management en doelgericht te werken naar het behalen van de beoogde resultaten. Door projectmanagement toe te passen en in te zetten op mijn persoonlijke kernkwaliteiten heb ik het project tot een goed einde weten brengen."

Hanna Boelens