Innovatie en optimalisatieprojecten zijn een belangrijk onderdeel geworden voor elke zorgorganisatie waarbij gestreefd wordt naar optimale uitkomsten voor alle betrokkenen. Leidinggevenden in de zorg dienen dan ook uit te blinken in het managen en coachen van veranderprocessen.

Binnen de afstudeerrichting Leiderschap in Gezondheid en Zorg (LGZ) willen we onze studenten hierop maximaal voorbereiden via een opdracht in de reële praktijkvoering. Graag nodigen we jullie dan ook uit om voor 14 oktober 2022 uw eigen projectvoorstel in te dienen zodat een student deze opdracht tijdens een stage in uw organisatie kan uitwerken.

Uitgebreide toelichting over de projectvoorstellen

Innovatie en (organisatie)veranderingen zijn niet meer weg te denken uit het dagdagelijkse leven. Ook de gezondheidszorg wordt sterk beïnvloed door continue veranderingsprocessen.  De implementatie van innovaties is voornamelijk gericht op het verbeteren van de kwaliteit van zorg, patiëntveiligheid, patiënttevredenheid en professioneel welbevinden van zorgverleners en medewerkers waarbij rekening wordt gehouden met de financiële en logistieke middelen. We noteren een sterke vraag naar leidinggevenden binnen gezondheid en zorg die uitblinken in het managen en coachen van veranderprocessen met oog op zowel de harde als de zachte kant van de implementatie van innovaties. Met deze individuele opdracht in de praktijk wensen wij studenten klaar te stomen om in deze volatiele wereld als Clinical Leader betrokkenen te inspireren, capaciteit te benutten en de gewenste  resultaten te boeken.

Doorheen de opleiding Master of Science in de Verpleegkunde en Vroedkunde aan de Universiteit Antwerpen is projectonderwijs een belangrijke didactische vorm. In het masterjaar zullen de studenten binnen de afstudeerrichting ‘Leiderschap in Gezondheid en Zorg’ een opdracht uitvoeren in de reële praktijkvoering. Deze opdracht heeft als doel theoretische concepten, wetenschappelijke evidentie en vaardigheden aangeboden binnen de opleidingonderdelen Management en Innovatie tijdens een stageperiode in de praktijk om te zetten onder begeleiding van Prof. dr. Erik Franck, Prof. dr. Peter Van Bogaert  (titularissen) en Mevr . Sandrine Meynendonckx, dhr. Stijn Slootmans, Mevr. Ines Vercalsteren en dhr. Senne Vleminckx (praktijkassistenten).

Een 30-tal studenten werken individueel een kleinschalig project uit in de context van een organisatie binnen de gezondheidszorg zoals acute zorg, revalidatie, chronische zorg, geestelijke gezondheidszorg, ouderenzorg, thuiszorg, … In het gekozen project wordt  één of meerdere essentiële leidinggevende thema’s uitgewerkt: (1) people management, (2) werkorganisatie en interventies en/of (3) leren en innoveren. De student wordt begeleid door twee stagecoaches (één titularis/co-titularis en één praktijkassistent) vanuit de opleiding en een inhoudelijke expert/opdrachtgever en stagementor uit het werkveld. Het project is een concrete, projectmatige oefening die start vanuit een vraagstelling of problematiek uit de praktijk. De vraagstelling kan gebaseerd zijn met oog op verschillende doelstellingen. Afhankelijk van de doelstelling zullen de studenten een project uitvoeren.

De opdracht kan bestaan uit de aanpak van een verbeteridee of probleem op afdelingsniveau. Een volledige verbetercyclus (PDSA-cyclus) wordt doorlopen van probleemstelling tot interventie. Bijvoorbeeld, een (verpleegkundige) richtlijn of best practice uit literatuur wordt geadapteerd naar de lokale context. Daarnaast kan de opdracht ook kaderen in een meerjarig programma of langdurig project. Hierbij kan de student een specifiek onderdeel uitwerken zoals een probleemanalyse met onderbouwd advies, van advies tot concreet ontwerp of implementatie van een deeltraject.

De projectopdracht wordt geformuleerd vanuit de praktijk door een opdrachtgever en/of inhoudelijk expert uit het werkveld. De projectopdracht bevat algemene projectinformatie, een businessreden, doelstelling en tijdsplanning. Het project leidt tot een presentatie (verdediging) en deliverable die na beoordeling wordt overgemaakt aan de opdrachtgever als gestructureerd antwoord op een probleemstelling en/of vraagstelling.

Timing

Een projectvoorstel kan ingediend worden tot en met woensdag 14 oktober 2022.

Deze voorstellen zullen worden voorgelegd aan de studenten met bevestiging bij toewijzing ten laatste op dinsdag 1 december 2022.

Bijkomende informatie over projectopdracht en evaluatie

Totaal 15 ECTS-punten:

1. 5  ECTS-punten (opleidingsonderdeel LGZ: ontwikkeling tot praktijkvoering): uitwerken projectplan
  2. 10 ECTS-punten (opleidingsonderdeel LGZ: stage):  280 studiebelastingsuren voor projectwerk waarvan 40 studiebelastingsuren voorbereiding projectpresentatie en verdediging.

De student kan 240 studiebelastingsuren concreet inzetten voor het project in samenspraak met de opdrachtgever, stagementor en de stagecoaches.

De student wordt beoordeeld op:

1. het  projectplan en een posterpresentatie;
  2. het portfolio met beschrijving projectverloop, de behaalde leerdoelen en competenties en een 360° feedback van twee leden van het projectteam en de opdrachtgever;
  3. de eindpresentatie van het project (verdediging).

De student diept, in samenspraak met werkveld en stagecoaches, het project vanaf januari verder uit (initiatiefase Q1), voert project uit in Q2 en levert in juni 2023 de eindpresentatie af (deeltijds traject 2024).

Voor meer informatie kan u contact opnemen met de projectcoördinator
Stijn Slootmans