In de afstudeerrichting ‘Onderzoeker in gezondheid en zorg’ boden we dit academiejaar opnieuw de mogelijkheid aan studenten om zich verder te verdiepen in het wetenschappelijk onderzoek. Voor de meesten was het de eerste keer dat ze een financieringsaanvraag uitwerkten. Behalve het duiden van de ‘state of the art’, het overtuigen van het belang van het onderzoek en de uitwerking van een wetenschappelijk protocol, vereiste de financieringsaanvraag de integratie van projectmanagement. Welke middelen zijn nodig voor de uitvoering? Hoe gaan we patiënten en/of burgers betrekken? Welke andere stakeholders zijn er en hoe houden we rekening met hun belangen? Om een maximale impact te bereiken, welke disseminatie en implementatie strategie zal worden toegepast? Een uitdagend project dus dat de studenten laat kennis maken met de bredere context van een job als onderzoeker in gezondheid en zorg - en dat voor hen misschien een eerste stap kan zijn in het bekomen van onderzoeksfinanciering.

Volgend jaar zetten we weer een nieuwe stap in ons competentiegericht onderwijs.Voor de eerste keer zullen studenten ‘onderzoeker’ ook op stage gaan.  Dit geeft studenten de mogelijkheid om nog beter kennis te maken met het werkveld en om de lesinhouden ook echt te gaan integreren in de praktijk. We denken daarbij onder meer aan de complexere kwantitatieve methoden die ze zichzelf eigen leren maken op basis van methodologische literatuur, of aan de kwalitatieve technieken waarin ze worden getraind.   We hopen hierbij ook een voordeel te creëren voor de stageplaats door de ondersteuning die de student kan bieden in de uitvoering van onderzoek, de kennis en inzichten die de student meebrengt, en door de mogelijkheid om samen naar onderzoeksfinanciering te zoeken.

Enkele highlights van dit academiejaar:

• Het ontwikkelen van een mHealth applicatie gecombineerd met een wearable om febriele neutropenie bij patiënten met een hematologische kanker vroegtijdig te detecteren
  • Een evidence-based procedure voor medicatie zelfmanagement voor patiënten met schizofrenie of bipolaire stoornis: ontwikkeling en validatie
  • Ontwikkeling van een evidence-based nurse/midwife-led zorgpad voor zwangere vrouwen met een aangeboren hartaandoening
  • In de verdieping kwalitatief onderzoek werd opnieuw een relevante onderzoeksvraag voor de opleiding uitgewerkt. Studenten werkten deze keer in twee onderzoeksgroepen rond de betekenis van klinisch leiderschap en leerden al doende te interviewen en te analysern. Het groepswerk was een meerwaarde en de studenten beschreven in een persoonlijke reflectie de grote leercurve die ze doormaakten tot junior onderzoeker in kwalitatief onderzoeker.
  • Algemeen ben ik blij dat we als student een dergelijke opdracht moeten doen. Het geeft je een duidelijk beeld van wat kwalitatief onderzoek inhoudt en welke stappen doorlopen worden om als constructivist wetenschappelijk aan de slag te gaan.