Sociale Wetenschappen

Lunch Talk #8 - RICO

vrijdag 5 mei 2023, 12u - 13u15

Hiphop als medicijn: rappend het rechte pad op

Vanaf 2020 brengt FSW Connects (Faculteit Sociale Wetenschappen) in samenwerking met ‘Nuff Said vier maal per jaar een gratis Lunch Talk. Tijdens deze Lunch Talks staat een artiest centraal uit de wereld van de comedy, literatuur of muziek. De focus ligt op het persoonlijke en professionele verhaal van de gast, en hoe het zich afspeelt tegen een achtergrond van belangrijke maatschappelijke thema’s en gebeurtenissen zoals migratie, polarisatie en (internationale) conflicten. Kom langs en laat je inspireren door onze onconventionele gastsprekers.

RICO (NL) behoort tot de invloedrijkste en creatiefste rappers van Nederland. Hij is bekend van de hiphopgroepen Opgezwolle, Fakkelbrigade en Rico & Sticks. Met een korte reünie in 2016 behaalden Rico & Sticks de legende-status door in de Ziggo Dome het grootste concert uit de geschiedenis van de Nederhop te geven. In 2021 bracht Rico zijn derde soloplaat uit. Momenteel is hij te zien in de hiphop familie show Frenk de Slak.

Kapelsessie: Rico & A.R.T. - Omega - YouTube

Rico is samen met jeugdorganisatie Travers Welzijn ook de initiatiefnemer van Fakkelteit. Bij Fakkelteit leren jongeren de basics van de hiphopwereld: rappen, produceren, je mannetje staan. Fakkelteit is echter meer dan enkel een platform waar jongeren kunnen werken aan hun rap- en producervaardigheden. Rico luistert binnen Fakkelteit naar de verhalen van de jongeren en steekt ze waar nodig een hart onder de riem. De jongerenwerkers van Travers houden verschillende jongeren in de gaten en sturen bij waar nodig.

De gemeente Zwolle noemt het één van hun meest geslaagde jeugdpreventieprojecten waar er verschillende jongeren rondlopen die hun leven weer op de rit kregen.

De Fakkelteit | Muzikale Talentontwikkeling - Travers Welzijn

Vrijdag 5 mei 2023

• 12u00: Inloop met gratis doorlopende lunch
  • 12u15: Inleiding door Amal Miri (onderzoeksgroep CRESC en ‘Nuff Said)
  • 12u20: Talk door Rico
  • 12u50: Korte nabeschouwing door Pieter Cools & Frédéric Vandermoere (CRESC)
  • 12u55: Vragenronde
  • 13u15: Einde

Gratis, maar inschrijven is verplicht.

Wil je Rico ook zien optreden? Hij speelt ’s avonds met huisband Lucid Lucia op ‘Nuff Said in De Studio. Info & tickets: www.nuffsaid.be

UAntwerpen Rodestraat 14 2000 Antwerpen Lokaal S.R.218.

Een fijne samenwerking tussen Faculteit Sociale Wetenschappen en ‘Nuff Said.