Hoe kan jij als webredacteur de ranking van je website / webpagina’s verbeteren?

Check de 6 gouden tips

1. Content is king!

Zorg voor nuttige, actuele en kwalitatieve inhoud voor jouw doelgroep(en) = dé belangrijkste voorwaarde

Hoe?

• Hou duidelijk voor ogen wie je doelgroepen zijn, en waarvoor zij de website bezoeken. Denk outside-in.
  • Zorg voor actuele en nuttige inhoud, focus op de toekomst.
  • Zorg voor inhoudspagina’s die een volledig antwoord geven op één zoekvraag.
  • Verlies je niet in archieven of overzichten van voorbije activiteiten.
  • Je website is géén archief voor interne administratie!
  • Zorg voor updates van pagina’s i.p.v. pagina’s steeds opnieuw te maken.

2. Gebruiksvriendelijke websites

Concreet?

• Logische navigatie, makkelijk in gebruik
  • Overzichtelijk
  • Toptaken makkelijk te volbrengen
  • Goede webredactie
  • Actuele, degelijke inhoud

• Houd 1 logica aan in de navigatie
  • Maximum 7 items in één navigatieniveau. Op eerste niveau best maar maximum 5 à 6
  • Focus per webpagina op de toptaak voor die pagina, en vermijd overload aan informatie
  • Wees niet bang voor wat witruimte, dat zorgt voor rust

3. Hoe lang mogen teksten online zijn?

‘Zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig.’ - Online hoeven teksten niet altijd kort te zijn!

Hoe?

• ​Bij een lange tekst is een goed structuur extra belangrijk: titel en tussentitels, 1 idee per alinea, belangrijke woorden in vet, opsommingen met opsommingstekens...​
  • Geef op elke pagina de info die nodig is om de toptaak te volbrengen
  • Maak een onderscheid tussen doorgangspagina’s (functioneel) en landingspagina’s (inhoud).
  • Goede landingspagina’s (inhoudelijke pagina’s) tellen best meer dan 1500 woorden
  • Geef via goede webcopy een zo volledig mogelijk antwoord op de zoekvraag van de bezoeker

4. Zoekvragen en toptaken

Wat zijn de toptaken van mijn site en welke woorden / zinnen gebruiken potentiële bezoekers om de info te zoeken?

Hoe?

• Bepaal de belangrijkste zoekterm waarop je gevonden wilt worden
  • Bedenk synoniemen en andere variaties
  • Op basis van al deze trefwoorden en andere entiteiten ga je jouw pagina’s herschrijven. Let er hierbij vooral op dat de tekst een logisch en leesbaar verhaal blijft
  • Gebruik de belangrijkste trefwoorden in URL (slug) / Header 1 / tussentitels / je eerste alinea van je bodytekst / als alt-tag achter afbeeldingen / zet ze in bold.

5. Links

Links = teken voor Google dat een webpagina interessant bevonden wordt.

Hoe?

Bouw een linkenbeleid op, waarbij je links verkrijgt op veel verschillende, relevante, kwaliteitsvolle websites op basis van je belangrijke trefwoorden.

6. Metadata velden

Wat?

Zowel page title als page metadescription zijn belangrijke elementen voor zoekmachineoptimalisatie.

• Page title is de titel die getoond wordt in zoekresultaten van Google en in het tabblad van je browser.
  • Page metadescription verschijnt als omschrijving onder de page titel, als die ingevuld is.

Hoe?

• De page title wordt automatisch opgebouwd, op basis van: "Header 1 van de pagina | Navigatietitel van de homepage | Universiteit Antwerpen"
  • De page metadescription kan je toevoegen via het webpart ‘MetaText’ in de Hidden sectie. In dit webpart kan je ook nog meta keywords toevoegen: die zijn vooral nuttig voor de interne zoekfunctie.