Ontdek komida in een notendop

komida, de studentenrestaurants van Universiteit Antwerpen, wil haar klanten kwaliteit bieden met doordachte maaltijden die met de nodige creativiteit en op een klantvriendelijke manier aan de man gebracht worden. Daarbij staat ze open voor interactie met de klanten.

komida


Tijdens de lesweken kan je bij ons terecht voor warme maaltijden aan onze bedieningstogen en in onze Shop & go.  
In examenperiodes blijft het aanbod in onze shops je honger en dorst stillen.

Zelfs in de zomermaanden en tijdens de meeste andere vakantieperiodes kan je op ons rekenen: komida Online neemt dan de fakkel over (met uitzondering van de kerstvakantie).

Waar voor je geld

Kwaliteit

We streven naar een optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit. 

De student die les volgt aan een van de instelling van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen* kan genieten van een gesubsidieerde warme maaltijd, broodje of snack.

Smaak wordt op geen enkel moment uit het oog verloren. Onze producten worden door een testpanel geproefd vooraleer ze in ons logboek verschijnen.

* Universiteit Antwerpen, AP Hogeschool Antwerpen, Hogere Zeevaartschool en Karel de Grote Hogeschool. 

Duurzaamheid

In de herfst van 2012 startten we samen met NGO Vredeseilanden, ondertussen Rikolto, een jaartraject op om onze werking te verduurzamen. Ondertussen blijven we evalueren om dan verder te evolueren en telkens extra duurzame stappen te nemen. 

  • Alle wegwerpverpakkingen die de laatste jaren vervaardigd waren uit hernieuwbare bronnen werden gaandeweg opnieuw vervangen door r-PET-verpakkingen, waardoor deze via het PMD-afval weer gerecycleerd kunnen worden.
    Bestek bieden we volop in herbruikbare versie aan; voor wie buitenshuis wil eten zijn er in mindere mate messen, vorken en lepels voor eenmalig gebruik beschikbaar.
    Het aandeel PET-flesjes wordt beperkt, door het aanbieden van tapwater aan waterfonteintjes; hier kunnen uiteraard ook onze herbruikbare drinkflessen gevuld worden.

    We zijn steeds op zoek zijn naar de beste verpakkingsmaterialen en proberen steeds in te spelen op nieuwe inzichten wanneer die ons leren dat we in de toekomst beter voor andere materialen kiezen. Ons aanbod hierin varieert dus af en toe, al willen we stilaan terug evolueren naar zo goed als uitsluitend herbruikbare materialen, zoals net voor de coronacrisis bijna het geval was. 

  • Sinds oktober 2015 gebruiken we onze cambiopot; een herbruikbare, glazen pot waarin we onze salades serveren. Ook aan de saladbar vind je de cambiopot (in verschillende formaten) terug waar je hem met jouw eigen selectie seizoensgroenten kan vullen. Dit gamma werd in de loop der jaren verder uitgebreid met een buddha bowl, een schotel voor warme maaltijden en een koffiebeker!
    Momenteel wordt er volop op ingezet om van het cambiosysteem, dat ooit opgestart werd met jetons, een echt waarborgsysteem te maken, waarbij de gebruiker de betaalde waarborg ook terugbetaald krijgt.
     
  • We serveren voornamelijk duurzame vissoorten en durven bedreigde soorten uit ons assortiment schrappen .
    Hoewel we van april 2012 tot augustus 2018 geen tonijn geserveerd hebben, namen we deze vanaf september 2018 terug op in ons assortiment. Na 6,5 jaar pauze was de populatie terug voldoende aangegroeid én bovendien is er tonijn op de markt met een MSC-label dat garandeert dat er niet overbevist wordt en dat de visvangst geen schade toebrengt aan ander zeeleven.
    Dankzij die garanties hebben we nu dus terug tonijn in ons aanbod. 

  • Wat de verse groenten betreft, werken we steeds met seizoensgroenten in onze warme gerechten, salades en broodjes.

  • We trachten het aandeel van onze ecologische voetafdruk dat veroorzaakt wordt door vlees te verminderen door leuke trendy vegetarische  én plantbased gerechten op het menu te plaatsen.
    Sinds oktober 2019 breidt ons aanbod plantbased gerechten (van zowel broodjes, salades, snacks, warme maaltijden als desserten,... ) voortdurend verder uit. We waren toen een trotse ambassadeur van de Try Vegan-campagne om grootkeukens aan te moedigen plantbased gerechten meer in het aanbod op te nemen.


  • In ons aanbod is er dus een vaste plaats voor veggie en plantbased gerechten. 
    Bij komida duiden we gerechten zonder enig dierlijk product aan met ons Plantbased-logo. Hierin zitten dus geen vlees, vis, ei, melkproducten of honing.
    Vegetarische gerechten krijgen het label ‘veggie’ en bevatten dus geen vlees, vis of kip als dusdanig, maar kunnen wel ei, melk of honing bevatten. Logo Veggie (100 px).jpg
  • Het aanbod van duurzame en eerlijke producten wordt zo veel mogelijk vergroot. Evenementen zoals het Fairtrade ontbijt van USOS krijgen ondersteuning in onze restaurants.

  • We promoten actief het gebruik van tapwater: Stop Wasting. Tap water.  Er staan dan ook in elke komida 1 of meer watertaps, waar ook bruiswater getapt kan worden. 
    In onze togen vind je om die reden ook geen gewoon bruiswater of plat water terug. Water met een smaakje bieden we wel aan als alternatief voor gezoete dranken. 

  • In augustus 2022 schrapten we rundvlees als dusdanig uit ons aanbod. Steak, rundstoofvlees en carpaccio verschijnen dus niet meer op het komida-menu.

Beleven

Creativiteit

  • Met duidelijke menudisplays en uithangborden wordt het comfort rond de keuze vergroot.
     
  • We streven naar een aangename sfeer in onze restaurants en het creëren van een leuke ontmoetingsplaats. 
     
  • We gaan creatief om met ingrediënten en menuplanning. Het aanbod wordt aangepast aan de wensen van de studenten en personeel: fusion, diversiteit,… daarnaast serveren we één keer per week vis en gevogelte, voorzien we steeds een volwaardige portie groenten, is er een ruim aanbod aan fruit, bieden we vegan producten aan (bv croissant, drankjes,...)…
     
  • We willen toegankelijk zijn door het gebruiken van een Facebookpagina en Instagramaccount.
     
  • Er wordt ook een assortiment aan voorverpakte producten voorzien, gaande van soep en belegde broodjes tot salades en pasta’s. Wie geen tijd heeft om ter plaatse te lunchen, maar toch verse producten wil, kan dus ook bij ons terecht. 

Vriendelijkheid en engagement

Klantgerichtheid

Onze medewerkers zijn er om iedereen te verwelkomen, te verrassen en te helpen. Om die reden worden hoge eisen aan het personeel gesteld als het gaat over klantvriendelijkheid. 

Jouw mening telt

Samenwerkingsgerichtheid

  • Onze medewerkers zijn het eerste aanspreekpunt voor al jullie vragen of suggesties.
     
  • Om onze werking zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van onze klanten hebben we een komidachat opgericht. Tijdens deze bijeenkomsten, waaraan zowel studenten als personeelsleden deelnemen, willen we op een constructieve manier te werk gaan en zo leren uit de vragen, opmerkingen en verlangens van onze klanten. We komen drie keer per jaar in een van onze restaurants samen en bespreken de vragen en opmerkingen van de leden en geven een update van onze werking. De verslagen van deze bijeenkomsten zijn steeds intern te raadplegen.
    Jaarlijks vaardigen ASK-Stuwer en Unifac een aantal leden af om deel uit te maken van de komidachat. Kandidaat-leden kunnen terecht bij de twee overkoepelende studentenorganisaties.
    Personeelsleden van Campus Middelheim en Groenenborger worden vertegenwoordigd door Elio Berardocco, collega's van Campus Drie Eiken kunnen Tinne Nijs aanspreken en Gert Van Langendonck neemt de belangen van het personeel op de Stadscampus voor zijn rekening. 
     
  •  Als er wijzigingen gebeuren binnen onze werking, brengen we de klanten daarvan op de hoogte via onze Facebookpagina, Instagramaccount of in de vestiging zelf. Ze geven je een duidelijk beeld over hoe we werken en waarom we dat zo doen.

  • Al onze restaurants zijn voorzien van rode en groene kaartjes waar je steeds meningen en ideeën op neer kan schrijven. Dit helpt ons om continu een beeld te hebben van zowel wensen als opmerkingen van onze klanten. Bezorg ons daarom je feedback, zowel mondeling als via de kaartjes. We geven je snel een antwoord!