Communicatiewetenschappen

Communicatie­wetenschappen

Op zoek naar de relatie tussen mens, media en maatschappij

  • Lezen mensen de krant nog op papier?
  • Welke rol speelt (online) communicatie bij het vinden van een partner?
  • Hebben bekende koppen in mediacampagnes meer overtuigingskracht (ook al denken we van niet)?
  • Wat kan je bereiken met gamificatie en storytelling?

In de opleiding communicatiewetenschappen dagen we je uit om met een kritisch-analytische blik te kijken naar de groeiende rol van media en communicatie in onze samenleving  iets voor jou?

Lees de brochure

Gevarieerd en goede balans tussen theorie en praktijk

Zowel de bachelor- als de masteropleiding bieden een brede oriëntatie in de communicatiewetenschappen: van cyberpesten over interculturele communicatie tot reclame, public relations en journalistiek...

Al tijdens je bacheloropleiding mag je proeven van de praktijk. In het derde jaar doe je namelijk een leeronderzoek. Het leeronderzoek is een praktijkgericht vak waarin de studenten een communicatiewetenschappelijk onderzoek uitvoeren. 

In de seminaries werk je in groepjes aan concrete cases. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een stage toe te voegen aan je programma. Zo maak je tijdens je studie kennis met de professionele praktijk.

Van theorie naar praktijk

Bekijk voorbeelden van hoe onze onderzoekers en studenten theoretische inzichten aan de praktijk en actualiteit koppelen.

Kleine afstand tussen studenten en docenten

​Je staat niet mijlenver van de professoren en assistenten die jou lesgeven en kan rekenen op een sterk team van studie- en studentenbegeleiders.

Opleiding evolueert mee met de samenleving

​De maatschappij evolueert constant, en het medialandschap ook. De opleiding speelt in op deze veranderingen en laat nieuwe evoluties actief aan bod komen. Professoren voeden de lessen continu vanuit eigen onderzoek.

Communicatie kent bovendien geen grenzen meer. Een periode in het buitenland studeren, binnen of buiten Europa, is naast een uitdaging ook een enorme verrijking.

Steeds nieuwe beroepsmogelijkheden

De groeiende rol van media en communicatie creëert steeds meer en nieuwe jobmogelijkheden. Oud-studenten werden onder andere: journaliste, digitale mediastrateegcrisiscommunicatie-expertsocialmediamanagerfashion-, sports- en foodblogger, persmedewerker bij een politieke partij, woordvoerster van een bedrijf, marktonderzoeker...