De school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek om leraren te behouden: verdiepend traject
Als vervolg en verdieping op het OBPWO-onderzoek ‘De school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek om leraren te behouden’ kan je intekenen op dit tweedaags professionaliseringstraject inzake het voeren van een strategisch personeelsbeleid in scholen.
De aangereikte inzichten pas je toe op de eigen school. Je onderzoekt hierbij belangrijke aspecten om je school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek te profileren en vertaalt dit naar concreet schoolbeleid met specifieke aandacht voor de verschillende fasen in de loopbaan en de verankering in een sterk onderwijskundig en personeelsbeleid.
Programma
Tijdens de eerste cursusdag gaan we dieper in op belangrijke aspecten in schoolbeleid die de school als aantrekkelijke en kwaliteitsvolle werkplek om leraren te behouden kan positioneren, met uitwerking van verschillende toepassingen in de praktijk én inspelend op de context van de deelnemende scholen. Hierbij beogen we om passend in te spelen op verschillende fasen in de loopbaan, namelijk:
- werving en selectie;
- haalbaarheid en aantrekkelijkheid van de startopdracht;
- aanvangsbegeleiding startende leerkrachten;
- ondersteunend onderwijskundig beleid, inspelend op specifieke noden;
- strategisch personeelsbeleid (SHRM), inspelend op specifieke noden.
Dag 2 bouwt verder op de opgedane inzichten waarbij we een aantal essentiële aspecten, zoals aanvangsbegeleiding en het voeren van onderwijskundig beleid gelinkt aan strategisch personeelsbeleid, verder uitdiepen en vertalen in concreet schoolbeleid. We denken ook door over de wisselwerking met schoolbestuur en scholengemeenschap/groep en passen de aangereikte denkkaders toe op de context van de deelnemende scholen. Het volgende komt hierbij aan bod:
- Aanvangsbegeleiding startende leerkrachten
- nood aan inspelen op specifieke noden, visie en aanpak;
- nood aan een ondersteunende mentorarchitectuur;
- startende leerkrachten en het schoolteam, essentiële wisselwerking.
- Ondersteunend onderwijskundig beleid
- gericht inspelen op onderwijskundige uitdagingen;
- visieontwikkeling en verwachtingen stellen;
- professionalisering, co-creatie, samen leren;
- onderwijsorganisatie, leergemeenschappen en leiderschap.
- Strategisch personeelsbeleid (SHRM)
- inzetten op het ontwikkelperspectief voor leerkrachten;
- duurzaam inspelen op verschillen tussen leerkrachten;
- individuele formatieve coachinggesprekken.
Wouter Schelfhout is als hoogleraar verbonden aan de Antwerp School of Education, Universiteit Antwerpen. Hij heeft een rijke ervaring in onderwijs: als leerkracht economie, als pedagogisch coördinator, als onderwijsinspecteur, als lerarenopleider in combinatie met onderzoek. Zijn onderzoek focust op het optimaliseren van onderwijsleerprocessen, school- en professionaliseringsbeleid en bottom-up schoolontwikkeling.
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)