Doeltreffend coachen in het onderwijs: vanuit reflectie en intervisie naar doeltreffende actie
Binnen het onderwijslandschap nemen heel wat actoren een coachende rol op zich. Dit kan zowel formeel als minder formeel vorm krijgen.
Hoewel steeds meer ingezet wordt op coachende vaardigheden in het professionaliseringstraject van deze ankerfiguren, blijft coaching een opdracht waarbij je geregeld met uitdagingen geconfronteerd wordt. Niets werkt altijd en voor iedereen dus is reflectie op de eigen manier van handelen nodig als je doeltreffend wil blijven werken. Deze intervisiebijeenkomst brengt verschillende coaches samen om vanuit concrete leervragen de eigen coachingsvaardigheden verder te versterken.
Programma
Gedurende deze twee dagen reflecteer je samen met andere coaches over je eigen manier van werken. Je vertrekt vanuit concrete leervragen en krijgt enkele methodieken/handvaten aangereikt die je kan meenemen naar je onderwijspraktijk. Aan de hand van oplossingsgerichte intervisie bespreek je verschillende casussen. Hierbij zet je in op optimale communicatie en krijg je feedback van de andere cursisten. Tot slot blik je vooruit en bekijk je samen waar er nog kansen liggen en plan je gerichte acties.
Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze heeft ruim tien jaar praktijkervaring als daderhulpverlener en slachtoffer-daderbemiddelaar. Daarnaast werkte ze aan de KULeuven waarbij ze zich o.m. verdiepte in het herstelgericht werken (op school). Sinds 2019 werkt ze als coach voor leerkrachten en ondersteunend personeel op het Sint-Agnesinstituut in Hoboken. Haar focus ligt daarbij op gedragsmanagement en motivatiebevorderend werken.
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)