Bereid je voor op het gebruik van Arduino in de klas

Deze nascholing is een herwerking van het eerder aangeboden Traject: Gebruik van Arduino in de klas.

Tijdens deze tweedaagse leer je zelf tekstueel Arduino’s programmeren met de meest moderne online en offline tools. We programmeren enkel tekstueel (niet grafisch) in embedded C++. We gebruiken hiervoor de online en offline Arduino 2.x IDE compiler. Goed programmeren kan je niet op één dag leren, vandaar de bewuste keuze voor twee dagen zodat we een solide basis kunnen leggen. We hebben hierbij ook ruim aandacht voor de manier waarop je deze materie kan overbrengen naar je leerlingen via relevante en uitdagende oefeningen.

Programma

Dag 1: Basis

Op dag 1 leer je de basishandelingen van het Arduino-programmeren. We verkennen de hardware en schrijven onze eerste eenvoudige programma’s om outputs aan te sturen en om inputs in te lezen. Je kan na deze dag zelf actuatoren aansturen en sensoren inlezen.

Onderwerpen: digitale outputs, pwm-outputs, versterkte outputs, digitale inputs, analoge inputs, seriële monitor, seriële plotter, sensoren en actuatoren

Dag 2: Coderen

Tijdens dag 2 ligt de focus op het echt leren programmeren in embedded C++, iets wat in de meeste opleidingen te weinig aandacht krijgt. Je leert de toepassingsmogelijkheden van de verschillende programmeerstructuren kennen via oefeningen. We hebben aandacht voor correct gebruik van variabelen en voor een ordelijke structuur.

Onderwerpen: if/then/else, for-loop, while, ordelijk programmeren, variabelen en geheugengebruik, flowcharts.

Lesgever

Bart Huyskens is leraar elektronica en informatica met meer dan 20 jaar ervaring. Hij ontwikkelt zelf hardware en software voor onderwijs. Ook na de nascholing blijft hij bereikbaar voor ondersteuning tijdens je lessen.

Locatie

Sint-Jozefinstituut, Jozef Hendrickxstraat 153, 2900 Schoten

Taal
Nederlands
Inschrijven t.e.m
2026-01-11T23:00:00
Type
Kort- en langlopende opleidingen
Cursusnummer
25/STM/070A
Academiejaar
2025 - 2026
Interessegebied
Onderwijs en pedagogie