Kerncompetenties van de afstudeerrichting fundamentele wiskunde

In de afstudeerrichting fundamentele wiskunde staan de volgende doelstellingen centraal.

Algemene kerncompetenties

1. De masters hebben zich verdiept in een deelgebied van de wiskunde dat kadert binnen de onderzoekspecialisaties in het departement: algebra, meetkunde, analyse en topologie, financiële wiskunde, statistiek of numerieke wiskunde. Ze hebben deze studie op minstens één deelgebied grondiger verdergezet en hebben hierover een masterthesis geschreven.

2. De masters kunnen zelfstandig complexe wiskundige problemen analyseren en oplossen.
Ze kunnen voor een concreet wiskundig probleem een geschikte oplossingsmethode bedenken, uitvoeren en interpreteren.
Hij/zij kan daar waar nodig zelf zijn/haar kennis uitbreiden en bestaande oplossingsmethoden aanpassen.

3. De masters kunnen correct mondeling en schriftelijk wetenschappelijk rapporteren.
Ze kunnen een correct wiskundig rapport schrijven.
Ze kunnen de resultaten van hun werk presenteren zowel aan een gespecialiseerd als aan een breder publiek.

4. De masters hebben een attitude verworven van levenslang leren.
Ze zijn in staat tot het lezen van de algemene vakliteratuur en hebben zich de attitude eigen gemaakt ontwikkelingen in hun specialisatiegebied te volgen.
Ze kennen belangrijke tijdschriften in het door hen gekozen specialisatiegebied.
Ze hebben voldoende kennis van courante wetenschappelijke talen om lessen en voordrachten te volgen en internationale vakliteratuur te kunnen lezen.

5. De masters kunnen met een grote mate van zelfstandigheid een fundamenteel of toegepast wiskundig onderzoek plannen en uitvoeren en kunnen hierover rapporteren.

Specifieke kerncompetenties

6. De masters hebben uitgebreide kennis van belangrijke deelgebieden van de fundamentele wiskunde, in het bijzonder van de analyse, stochastiek, algebra of meetkunde.

7. De masters hebben wetenschappelijke competenties verworven die nodig zijn voor de zelfstandige beoefening van wetenschappelijk onderzoek.

8. De masters kunnen wetenschappelijk materiaal dat nog in volle ontwikkeling is leren opzoeken en verwerken en kunnen een originele bijdrage leveren.

9. De masters hebben de internationale dimensie van het onderzoek ervaren via publicaties, deelname aan seminaries en lezingen.