Lopende onderzoeksprojecten

Gefinancierd met aanvullende onderzoeksmiddelen

Meer informatie op de websites van de Schools of Arts:

Gefinancierd met externe middelen

Pantha Rhei on the Rhine - 2025

Uitgevoerd aan de Universiteit Antwerpen

Abstract

​“Pantha Rhei on the Rhine” is an artistic and scientific research project conceived of and organized by Studio Haseeb Ahmed with the support of Pro Helvetia. It will commission three narrative sound artworks as radio plays. Each addressing the beginning, middle, or end of the river.

Rooted in Heraclitus’ dictum “everything flows,” Pantha Rhei on the Rhine is a transdisciplinary project uniting an international consortium of artistic and scientific partners. It marks a shift in Haseeb Ahmed’s practice—from working with air and water as artistic media to organizing around them. Through commissioned narrative sound works presented along the Rhine, the project explores the river’s industrial, ecological, and cultural entanglements through a techno-poetic lens.

The artworks are supported by a sound library collected along the River Rhine and presented in listening sessions at each of our partnering institutions of the Museum Rehmann, at the headwaters of the Rhine in Laufenberg, Switzerland, V2_ Lab for the Unstable Media, at the end of the Rhine in Rotterdam, the Netherlands, and the University of Antwerp Ecosphere’s Mesodrome, a large-scale river simulation facility.

The artworks should express the latent metaphors and materials carried by the River Rhine. As one of Europe’s largest and most important waterways, the Rhine features massive complexity of enmeshed industry and ecological systems conditioned by international politics, histories, and economics. We ask, how can we read the river to provide new perspectives on urgent ecological questions that major rivers face globally?

This project is supported by Synergies grant from Pro Helvetia (Switzerland) together with Museum Rehmann (Switzerland), V2_ Lab for the Unstable Media (Netherlands), and the University of Antwerp’s Mesodrome (Belgium).

Project Team

  • PI: dr. Haseeb Ahmed
  • In collaboration with research group Ecosphere
  • Commissioned Artists:
    • Pablo Diserens
    • Diana Duta
    • Flurina Mia Häberli

Project website

https://pantharhei.com/

Culturele semipublieke ruimtes in kaart brengen (EmpowerCulture) - 01/12/2024 - 30/11/2026

Uitgevoerd aan de Universiteit Antwerpen

Abstract

Het project 'Mapping Cultural Semi-Public Spaces' zal een methodologische gereedschapskist ontwikkelen die door culturele organisaties en burgerbewegingen kan worden geactiveerd om hun sociale infrastructuren en impact in kaart te brengen. Culturele semi-publieke ruimtes bevinden zich tussen privé en openbare ruimtes en hebben het potentieel om betekenisvolle politieke participatie tussen onbekenden te bevorderen. Deze ruimtes, die kunnen worden gezien als plaatsen die worden gevormd door culturele praktijken (EmpowerCulture-voorstel, 2024), kunnen politieke empowerment en participatie katalyseren. Innovatieve en betekenisvolle vormen van politieke participatie zijn hard nodig, omdat burgers in tijden van meerdere crises in diverse vormen bijdragen aan de robuustheid en kwaliteit van politiek en samenleving. Hoewel overheden vaak burgerparticipatie initiëren, zijn veel initiatieven exclusief en louter symbolisch, wat leidt tot verdere vervreemding en wantrouwen (Wolf & Van Dooren, 2021, Gielen, 2023), evenals onvrede en onthechting (Fernández-Martínez et al., 2020). Culturele semi-publieke ruimtes kunnen nieuwe vormen van politieke participatie en betrokkenheid bieden. Ze combineren de veiligheid van de privésfeer met de verantwoordelijkheid jegens onbekenden, een kernonderdeel van de publieke sfeer. De artistieke aard van culturele semipublieke ruimtes biedt een heruitvinding van de rollen van burgers weg van klassieke vormen van participatie (Elstub & Escobar, 2019). Culturele semi-publieke ruimtes laten experimenten toe met agonistische democratische participatie omdat in deze ruimtes consensus niet als het uiteindelijke doel wordt voorgesteld. Culturele semi-publieke ruimtes zijn plekken waar tegenstrijdigheden getoond en op een productieve manier uitklaard kunnen worden (Gielen, 2023). Dit sluit aan bij de opvattingen van politieke theoretici zoals Mouffe (2013), die stellen dat het niet bieden van voldoende ruimte voor strijd een van de redenen is dat grote groepen binnen de samenleving niet worden gehoord en ontevreden zijn. Het resoneert ook met recente beleidsonderzoekers naar conflicten zoals Wolf & Van Dooren (2017), die aandacht hebben besteed aan de productieve en generatieve capaciteiten van conflicten die nodig zijn binnen democratische beleidsvorming. Subjectieve cartografie is een benadering die plaatsen in kaart brengt vanuit het perspectief van geleefde ervaringen, door gemeenschappen met een gedeeld belang of behoeften. De kaarten worden ontwikkeld tijdens participatieve workshops met lokale gemeenschappen die hun omgeving visualiseren door middel van grafieken, kaarten, tekeningen en fotografie — gebaseerd op specifieke vragen over het gebruik en de impact van een ruimte. Het productieproces ondersteunt mensen bij het in kaart brengen van hun omgeving van binnenuit, beginnend vanuit een plaatsgebonden begrip dat is geworteld in beleefde ervaring. De resulterende alternatieve cartografieën bieden inzicht in realiteiten die meestal worden uitgesloten van dominante gestandaardiseerde kaarten. Door participatieve mappingprocessen en de verspreiding van alternatieve kaarten draagt het bij aan de empowerment en de democratische relevantie van hun gemeenschappen. Een senior onderzoeker postdoc in de kunsten ontwikkelt en test de artistieke gereedschapskist en een predoctoraal onderzoeker in de politieke wetenschappen analyseert en evalueert de workshops. Door middel van participerende observatie en interviews met deelnemers zullen we bestuderen, analyseren en evalueren hoe semi-publieke ruimtes in kaart kunnen worden gebracht, wat dit proces doet, hoe het wordt gebruikt, door wie en wat het kan doen in termen van zin volle participatie. We zullen onderzoeken of en hoe deze semi-publieke ruimtes inderdaad ruimte bieden die nodig is voor andere vormen van betekenisvolle politieke participatie met ruimte voor dissensus en conflict in empowermentprocessen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject