The Partisan Necropolis
filmscreening en Q&A met regisseur Chris Leslie

The Partisan Necropolis
De Partizanenbegraafplaats in Mostar, Bosnië en Herzegovina, gebouwd tussen 1959 en 1965, staat symbool voor verzet en opoffering. Deze begraafplaats, ontworpen door de beroemde architect Bogdan Bogdanović, herdenkt de Joegoslavische partizanen die tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten tegen de Onafhankelijke Staat Kroatië, een marionettenstaat van nazi-Duitsland en fascistisch Italië.
De erfenis van de begraafplaats is echter omstreden. Veel lokale bewoners, politieke leiders en de katholieke kerk doen het af als een overblijfsel van het communisme, ontkennen de status ervan als begraafplaats en trekken de relevantie ervan in twijfel. Voor anderen is het echter heilige grond: een monument voor antifascisme, een symbool van verzet en een plek van persoonlijk verdriet voor families van dierbaren die daar worden herdacht.
Deze documentaire gaat dieper in op de oorsprong en het ontwerp van de begraafplaats in het Mostar van de jaren zestig, met zeldzame originele schetsen van Bogdan Bogdanović en originele archiefbeelden. Historici, architecten en experts op het gebied van cultureel erfgoed geven cruciale inzichten in de historische en culturele betekenis van de locatie, terwijl ze ook ingaan op de bredere context van de verdeeldheid in Mostar, 30 jaar na de Bosnische oorlog. Er komen ook afwijkende stemmen aan het woord, die vraagtekens plaatsen bij de relevantie van de begraafplaats, het eigendom ervan en de legitimiteit van de aanwijzing als begraafplaats. Centraal in de documentaire staan de persoonlijke verhalen van families die na tientallen jaren terugkeren naar de begraafplaats. Hun emotioneel geladen zoektocht naar de gedenkplaten van hun dierbaren tussen het puin brengt de menselijke dimensie van de geschiedenis van de begraafplaats scherp in beeld.
De documentaire, die in realtime is gefilmd, is een boeiende verkenning van de Partizanenbegraafplaats – een plek waar heden en verleden samenkomen en waar de strijd om de geschiedenis te behouden voortduurt, ondanks toenemende verdeeldheid en verwaarlozing.
Bekijk hier de trailer
Q&A
Na de screening gaat Chris Leslie in gesprek met dr. Heleen Touquet (KULeuven, Universiteit Antwerpen and Gerda Henkel-Stiftung) en met het aanwezige publiek.
Over Chris Leslie
Chris Leslie is een bekroonde fotograaf, filmmaker en regisseur die bekend staat om zijn krachtige visuele vertelkunst. Zijn werk verkent stedelijke transformatie en het leven van gemarginaliseerde gemeenschappen, zowel wereldwijd als in zijn geboortestad Glasgow.
Zijn veelgeprezen foto-essays en artikelen zijn verschenen in The Guardian, waarin hij veranderende stadslandschappen en sociale realiteiten in Oost-Europa, de Balkan, Afrika en Azië vastlegt. Zijn project Disappearing Glasgow documenteert de dramatische evolutie van de stad en versterkt zijn rol als een van de belangrijkste hedendaagse chroniqueurs ervan.
Leslie's langdurige project A Balkan Journey, dat intussen al 25 jaar loopt, onderzoekt het naoorlogse herstel in het voormalige Joegoslavië en de blijvende kracht van herinnering, veerkracht en wederopbouw. Zijn foto's worden bewaard in de National Galleries of Scotland en in privécollecties.
Als filmmaker won zijn debuutfilm Finding Family (2014) twee Schotse BAFTA's en meerdere internationale prijzen. Zijn korte film Zatvaranje (2021), waarin hij parallellen trekt tussen de Covid-lockdown en het beleg van Sarajevo, ging in première op het Sarajevo Film Festival.
Zijn nieuwste film, The Partisan Necropolis (2025), documenteert de strijd om het iconische Partizanenbegraafplaats in Mostar te behouden.
www.balkanjourney.com - De laatste exemplaren van het boek zijn nu te koop hier.
Praktische informatie
9 oktober 2025
17u15 - 19u45 (screening + Q&A)
Stadscampus UAntwerpen, S.R.201, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen
Deelname is gratis, inschrijven kan via de knop beneden.