Online reclame

Gebruikers van sociaalnetwerksites geven heel veel informatie over zichzelf prijs.  Ze leggen er onder meer hun interesses, bezochte locaties, vriendenlijsten en zelfs vakantiebestemmingen bloot. Deze informatie is natuurlijk bijzonder interessant voor bedrijven om aangepaste aanbiedingen te doen. 

Vroeger had men een goed uitgebouwde spionagedienst nodig om informatie over individuen te verzamelen. Dankzij ons gebruik van sociaalnetwerksites is veel informatie in theorie met enkele muisklikken opvraagbaar. 

Het klikken op bepaalde content en advertenties en het ‘leuk vinden’ van bepaalde inhoud of pagina’s (zoals merken), biedt eveneens nuttige informatie die ons profiel als consument verder verfijnt. 

Wat vindt u hierover in dit hoofdstuk? 

  • Hoe worden de 'juiste' advertenties bij het 'juiste' publiek gebracht?
  • Op basis van welke kenmerken kunnen adverteerders hun reclame richten tot specifieke consumenten?
  • Welke zijn de nadelen, maar ook de voordelen van gepersonaliseerde reclame? 
  • Met welke verschillende vormen van reclame kan men geconfronteerd worden? 
  • Hoe werkt social advertising? 
  • Waarom benaderen adverteerders graag jongeren als doelgroep?
  • Welke vormen van reclame vindt men terug in games? 
  • Waarom is reclame in games zo aantrekkelijk voor bedrijven? 
  • Hoe verschilt reclame in games van andere vormen van reclame? 
  • Welke kritische kanttekeningen kan men maken t.a.v. reclame in games gericht tot kinderen? 
  • Hoe kan men nieuwe vormen van reclame bespreken in de klas? 
  • Hoe kan men als ouder jongeren bewust maken van deze commerciële aspecten?