Online reputatie

Blogs, sociaalnetwerksites, foto- en videosites maken het voor iedereen mogelijk om zichzelf aan de wereld te presenteren.

Internetgebruikers delen er hun mening over talrijke onderwerpen, ze geven aan wie hun vrienden zijn, delen foto’s en video’s van gebeurtenissen in hun leven en ze delen de locaties die ze bezoeken. Door al deze informatie prijs te geven, laat de gebruiker een relatief omvangrijk digitaal spoor achter.

De digitale voetafdruk van een internetgebruiker heeft een invloed op zijn persoonlijke en professionele relaties. In dit hoofdstuk gaan we na hoe online gepresenteerde informatie, maar ook bijvoorbeeld Facebookvrienden, een invloed kunnen hebben op iemands reputatie.

We gaan na hoe reputatieschade veroorzaakt wordt. Ook dit hoofdstuk wordt afgesloten met concrete tips voor het zo goed mogelijk beheren van je online identiteit en reputatie. 

Welke onderwerpen komen aan bod? 

  • Hoe kan je onlinereputatie beschadigd worden?
  • Van welke vormen van onlinecommunicatie krijgen Facebook- en Twittergebruikers achteraf spijt?
  • Waarom hebben de kenmerken van je vrienden een invloed op jouw onlinereputatie?
  • Hoe beïnvloedt je online reputatie je romantische relatie?
  • Wat is de invloed van je online reputatie op je professonele relaties? 
  • Hoe gaan werkgevers online op zoek naar informatie over sollicitanten? 
  • Hoe bewaak je je onlinereputatie als leraar?
  • Is het een goed idee om als leraar 'vrienden' te worden met leerlingen op Facebook?
  • Hoe kun je je onlinereputatie checken? 
  • Wat met beelden die over jou online verschijnen zonder je toestemming? Welke rechten heb je? 
  • Hoe zorg je voor een 'onlinemake-over'?