Een communicatiebureau oprichten na de opleiding communicatiewetenschappen

Oud-studente Hanan: "Clichés slopen en bruggen bouwen, met een wereldwijd netwerk van redacteurs"

In 2015 lanceren Hanan Challouki en Taha Riani Mvslim.com, een eigentijdse website waarin moslimjongeren zich kunnen herkennen én die de brug wil slaan naar niet-moslims. Ze brengen Engelstalige stukken over lifestyle, cultuur en interreligieuze relaties.

Meer dan religieus alleen

"Ons doelpubliek zijn moslimjongeren, maar we richten ons ook op niet-moslims. We willen zo toegankelijk mogelijk zijn en gebruiken daarom geen Arabische termen. We willen een eigen verhaal vertellen. Positief, gelaagd.

Veel mensen denken dat er een soort standaardmoslim is, maar die bestaat natuurlijk niet. Binnen de moslimgemeenschap zijn er grote verschillen, in rages en kleding, maar ook in hoe ze hun geloof beleven."

Wereldwijd

"Bijna al onze redacteurs zijn vrijwilligers, wereldwijd liefst 515. In onder meer New York, Boston, Londen en Jakarta heeft Mvslim.com internationale editors die hun eigen team aansturen. Zelf zorg ik voor overzicht, en samen met Taha teken ik de inhoudelijke en zakelijke lijnen uit."

Eigen ding

De lancering financierden ze met spaargeld. Intussen hebben ze een communicatiebureau Allyens (spreek uit: aliens) opgericht, met klanten als de vrt, MNM en de stad Mechelen. Die inkomsten gebruiken ze om hun andere geesteskind verder uit te bouwen.

"Aanbiedingen van grote investeerders hebben we afgeslagen omdat we ons eigen ding willen kunnen blijven doen. We experimenteren nu met 'native advertising' (geen storende banners, wel reclame via redactionele stukken met inhoud) en praten met potentiële adverteerders. Als dat vaart krijgt, willen we ook fysieke kantoren uitbouwen. Met correspondenten in elk land ter wereld."