Stage afleggen met zichtbare religieuze kentekens
De Academische Lerarenopleiding onderschrijft de actief pluralistische visie van UAntwerpen en het hernieuwde diversiteits- en inclusiebeleidsplan. Als instelling en opleiding zetten we in op veilige, inclusieve en toegankelijke stageplaatsen voor alle studenten. We constateren echter dat deze visie niet altijd volledig wordt doorgetrokken in secundaire scholen; op vlak van levensbeschouwelijke kentekens wordt vaak een andere aanpak gehanteerd. Via regelmatige dialooggesprekken trachten we inclusie op stages en werkplekken te bevorderen (o.a. via de engagementsverklaring van de AUHA), maar de Academische Lerarenopleiding kan stagescholen niet verplichten om de visie van UAntwerpen over te nemen. Het afleggen van stages in het onderwijsveld is echter een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding, er worden eindcompetenties behaald die nergens anders in de opleiding aan bod komen. Het afleggen van een minimum aantal stage-uren binnen de juiste vakdidactiek is daarnaast essentieel om een vereist pedagogisch getuigschrift te behalen. De opleiding beoogt om voor elke student de meest geschikte stageplaats te voorzien. Maar helaas is deze doelstelling niet altijd haalbaar wanneer een student wenst les te geven met zichtbare levensbeschouwelijke kentekens, omwille van de actuele context in het onderwijsveld.
De opleiding zal in dergelijk geval tijdig in overleg gaan met de student om te bekijken welke alternatieve mogelijkheden er zijn en prioriteit geven het zoeken van een stageplek voor studenten die met deze drempels worden geconfronteerd.
De opleiding kan echter niet garanderen dat er voor de student een stageplaats wordt gevonden. Het gevolg hiervan is dat de opleiding misschien niet tijdig kan worden afgerond.