Julie studeerde maritiem en logistiek management

Julie Van den Audenaerde behaalde de master 'Rechten' aan UAntwerpen. Tijdens die opleiding volgde ze twee maritieme keuzevakken. Dat prikkelde haar om een extra masteropleiding te volgen, namelijk Maritiem en logistiek management.

(Lees verder onder het video-interview.)

"De professoren zijn gepassioneerd, gedreven en toegankelijk. Ze werkten echt samen met ons als studenten."

Wat sprak je aan aan deze opleiding, naast je interesse in de maritieme wereld?

Julie: "De summer school naar Chongqing was zeker een extra reden om deze masteropleiding te volgen. Helaas is die door corona niet kunnen doorgaan. In plaats daarvan volgde ik wel een online summer school rond ship finace aan een management school. Dat was ook wel enorm interessant."

Je nam ook deel aan het Maritime Business Game?

Julie: "Inderdaad. Dat is een soort van simulatie waarin je de plaats inneemt van de eigenaar van een schip. Je moet zo veel mogelijk winst behalen en van punt A naar punt B varen. Intussen komen er kansen en bedreigingen op je pad.

We werken in verschillende groepen. Heel leuk, want zo hebben we elkaar als studentengroep nog beter leren kennen die dag."

Hoe heb je de interactie met je medestudenten en docenten ervaren?

Julie: "De studentengroep was enorm interessant samengesteld. We kwamen allemaal van verschillende richting. Ikzelf had rechten gestudeerd, maar ook uit sociaal-economische wetenschappen, politieke wetenschappen en zelfs filosofie kwamen er studenten.

De professoren waren heel toegankelijk, gedreven en gepassioneerd. Ze werkten echt samen met de studenten."

Welke activiteit mogen toekomstige studenten zeker niet missen?

Julie: "De beroepencaroussel die UAntwerpen jaarlijks organiseert. Daar kan je spreken met mensen die verschillende beroepen in de transport- en logistieke sector beoefenen. Dat heeft mij ook met mijn huidige werkgever in contact gebracht."

Waar werk je nu?

Julie: "Na mijn afstuderen vorig jaar ben ik beginnen werken bij MSC Belgium. De eerste drie maanden startte ik als commercial trainee, en nadien kreeg ik een job binnen het legal departement. Ik ben echt heel tevreden."

Ook tevreden van je (extra) masteropleiding?

Julie: "Absoluut. Het is een echte aanrader voor iedereen, maar zeker ook voor studenten uit de opleiding rechten. De juridische invalshoek komt namelijk heel erg aan bod. De masteropleiding biedt een hele goede basis om nadien te gaan werken. Iedereen die vorig jaar met mij deze opleiding volgde, heeft redelijk snel een job gevonden binnen de sector."